Hoewel zij de voordelen van de rfid-technologie luidkeeld bejubelen, roept de afkorting toenemende weerstand op bij het top-managament van grote retailers.
Hans-Joachim Körber, ceo van de Duitse Metro Group, zei deze week op het congres van ECR Europe in Brussel: “Wij hebben een probleem met de uitdrukking rfid-tag. Dat hebben we dan ook veranderd in Smart Tag, om het uit de hoek van de technologie te halen.” De Terry Leahy, ceo bij de Britse retailer Tesco, vertelde dat zijn bedrijf afgelopen najaar de term Radio Barcode ingevoerd heeft om rfid aan zijn klanten te presenteren. Anders Moberg van Ahold sloot zich bij zijn collega’s aan, door op het podium te verklaren dat retailers niet van die moeilijke termen moeten hanteren.
Het offensief van de grote retailers is een poging om het maatschappelijk debat over de nieuwe inbouwchips een wending te geven. Ze vrezen dat actiegroepen de aandacht teveel gaan leggen op de privacy-aspecten van deze technologie, en zoeken dan ook een klantvriendelijke naam voor hun tags.
In Duitsland lanceerde een actiegroep al de naam Snüffelchips, nadat Metro de chips ingebouwd bleek te hebben in de klantenkaarten van zijn Future Store. Dat was geen slimme zet, erkennen de grote retailers die samenwerken in de Electronic Product Code-groep. “We taggen producten, geen mensen”, herhaalde Terry Leahy op het congres keer op keer.
Inmiddels zijn er al verschillende alternatieven voor de uitdrukking rfid-tags gelanceerd. British Telecom promoot zijn expertise op dit terrein met het woord Auto-ID. Naast de termen Smart Tag van Metro en Radio Barcode die door Tesco gebruikt wordt, zijn in Duitsland de uitdrukkingen Smart Chip en zelfs Funk Chip al gesignaleerd.
Kijk oor een uitgebreid artikel op www.emerce.nl