Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Gaat de tablet-pc de markt veroveren? Gaat Google ook de harde schijf ontsluiten? Wat heeft Microsoft nu weer afgekocht?
Gaat de tablet-pc de markt veroveren?
… kom, kom. De tablet-pc breekt door, meent het Nederlandse Marketcap. Het onderzoeksbureau heeft uitgezocht dat medio dit jaar één op de 75 Nederlandse organisaties een tablet-pc in huis heeft. Je kunt op basis van dit feit ook beweren dat de tablet-pc niet aanslaat. Nog wat andere gegevens dan. Volgens het Engelse Canalys zijn in Europa (Emea) in 2003 ruim honderdduizend tablet-pc’s verkocht. Dat is niet niks, maar vergelijk het eens met de 13,4 miljoen notebooks en 3,1 miljoen pda’s die over de toonbank gingen.
De conclusie moet zijn dat de tablet-pc nog altijd een nicheproduct is, dat zich maar moeilijk een plekje kan veroveren tussen notebook en handcomputer. De ‘revolutionaire’ pengestuurde invoer gaat evenmin als spraakherkenning muis en toetsenbord vervangen. De nieuwe interface is een handige uitbreiding, niet meer en niet minder. Je hoeft geen ergonomie te hebben gestudeerd om te weten dat een computer zonder toetsenbord hopeloos beperkt is. Veelzeggend is dat de ‘convertibles’ onder de tablet-pc’s – notebooks met zowel peninvoer als toetsenbord – het beste verkopen. Dergelijke hybride systemen kunnen op de lange termijn best de opvolger van de huidige notebook worden, maar pas als het prijsverschil vermindert. Daar kan ook Microsoft wat aan doen. De tabletversie van XP zou zo’n 140 dollar meer kosten dan normaal. Hoe lang duurt het nog voordat Windows standaard behalve toetsenbord, muis en joystick ook de pengestuurde tablet-interface ondersteunt?
Gaat Google ook de harde schijf ontsluiten?
… dat ligt minder voor de hand dan het lijkt. Aan de vooravond van de beursintroductie gisten bij Google vele plannen. Eén daarvan is ‘Google voor de desktop’, software waarmee gebruikers ook de eigen harde schijf razendsnel kunnen ‘googelen’. Een geheide hit, zult u denken. Dat is nog maar de vraag. De even succesvolle als geheime zoekalgoritmes van Google zijn namelijk niet zomaar van het web naar de desktop over te zetten. De rangschikking van resultaten bijvoorbeeld leunt zwaar op een weging van links. Daar heb je niets aan op de eigen computer. De vraag is dus of ‘Google voor de desktop’ echt onderscheidend wordt. De netwerkversie die het bedrijf al enige tijd aan grote ondernemingen levert, is tot op heden geen groot succes.
Altavista probeerde het eerder tevergeefs met een pc-versie. De geschiedenis leert dat pc-gebruikers weinig geld overhebben voor zoeksystemen. Dat geldt nog sterker sinds Microsoft een indexeerprogramma meelevert met Windows Server en XP – geen toptechnologie maar wel gratis en voor de meeste gebruikers kennelijk goed genoeg. Een echte doorbraak belooft Microsoft met het nieuwe bestandssysteem Win FS, maar daar moeten we nog jaren op wachten.
Google heeft dus wel enige ruimte om met een superieur zoeksysteem dat documenten, databases, illustraties en mail integraal ontsluit, de desktop te veroveren. Kan het dat maken én er geld mee verdienen? Het zet ongetwijfeld in op gratis software, en het geld willen verdienen met het plaatsen van contextgevoelige advertenties, waarvan de relevantie wordt afgeleid van de ingetikte zoekwoorden. Zo werkt de nieuwe mailsoftware ook. De vraag is of gebruikers dat zullen ervaren als inbreuk op hun privacy. Ik denk het niet. Google kijkt nu ook al mee en ik heb niet de indruk dat veel mensen zich daar druk over maken.
Wat heeft Microsoft nu weer afgekocht?
… opnieuw een potentiële aanklacht van monopoliemisbruik. Microsoft wikt en schikt. Het bedrijf wil zo graag af van die onophoudelijke stroom rechtszaken, dat de geldkraan open blijft. Bijna wekelijks wordt een pruttelende concurrent tot zwijgen gebracht met een zak geld. Nu blijkt ook het Noorse Opera Software twaalf miljoen dollar te hebben ontvangen. De browserproducent had eerder herhaaldelijk geklaagd dat Microsoft zijn sites bewust zo in elkaar knutselt dat de browser van Opera niet goed overweg kan met de pagina’s.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.