De scenario's voor de invoering van het Europees railbeveiligingssysteem Ertms kunnen zo uit de kast worden geplukt. Railned voerde in 1998 reeds een omvangrijke studie uit.
Naar aanleiding van het treinongeval in het station van Amsterdam een week geleden laaide de discussie in de Tweede Kamer op over de noodzaak van het Europese beveiligingssysteem Ertms (European Rail Traffic Management System). Tot nu toe vindt het ministerie van Verkeer & Waterstaat vervanging van het veertig jaar oude ATB-systeem door Ertms te duur.
Afgezet tegen het feit dat het Nederlandse spoornet een van de veiligste in Europa is, kost invoering ervan veel geld (naar schatting een paar miljard euro) en is het een langdurige aangelegenheid. Overigens voerde Railned (tegenwoordig onderdeel van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur) reeds in 1998 een studie uit naar Ertms. Daarin staan verschillende scenario's uitvoerig beschreven. Aan de wens van kamerleden dat minister Peijs van V&W een stappenplan maakt, kan in 'een mum van tijd' tegemoet worden gekomen, melden spoordeskundigen.
De plannen voor een Ertms zijn in de jaren negentig onder aanvoering van de Europese Commissie ontwikkeld. Het digitale standaard systeem, waarbij beeldschermen in de cabines de traditionele seinpalen vervangen, moet het grensoverschrijdend treinverkeer vergemakkelijken. De EC schrijft Ertms al voor bij hogesnelheidslijnen. In Nederland wordt het systeem ingevoerd bij de HSL-Zuid (ontwikkeld door Siemens en Alcatel), maar ook op de Betuwelijn (gebouwd door Holland Railconsult en Alstom). Naar verwachting gaat deze richtlijn ook gelden voor de conventionele lijnen. Op dit moment is Ertms alleen nog in gebruik op een lijn tussen Oostenrijk en Hongarije, en één in Zwitserland.