Dit jaar zal voor 144 miljard euro online verkocht worden. Dat voorspelt Forrester. Daarmee wordt het vorige record van meer dan 100 miljard in 2003 ruimschoots overtroffen.
Forrester verwacht dat de online verkopen dit jaar met 27 procent zullen groeien tot maar liefst 144 miljard dollar. Sommige sectoren groeien op dit moment meer dan 40 procent. Met name verzorgingsproducten, bloemen, geschenken en kaarten doen het goed.
“Consumenten beginnen er steeds meer aan te wennen dat ze bepaalde producten ook online kunnen kopen”, zegt Carrie Johnson, analist bij Forrester Research. “Dat zorgt er niet alleen voor dat de online verkopen stijgen, maar het biedt ook kansen voor ondernemers die ook een online business willen optuigen.”
Online verkopen maken in totaal 6,6 procent uit van de totale detailhandelsverkopen in 2004. Dat is 5,4 procent meer dan in 2003. Twaalf sectoren zullen 6,0 procent of hoger behalen via internet, tegen acht sectoren vorig jaar.
Nadat er quitte werd gedraaid in 2002, werd er in 2003 winst gemaakt door online verkopers. Verleden jaar slaagden online-detailisten er gezamenlijk in de operationele marges te verhogen tot 21 procent. Postorderbedrijven waren opnieuw het succesvolst. De operationele marges waren daar maar liefst 28 procent, tegen 22 procent in 2002.