Philips en Checkpoint zijn een strategische samenwerking aangegaan op het gebied van rfid. Samen gaan ze onder meer rfid-tags en -lezers ontwikkelen. Door samen te werken willen Ze willen hun industriële kennis bundelen om in te kunnen spelen op de toenemende behoefte aan rfid-technologie voor alledaagse bedrijfsmatige processen en activiteiten.
Als gevolg van de onderlinge samenwerking zal rfid volgens beide partijen makkelijker te implementeren zijn voor veel retailers en leveranciers die de vastgestelde deadlines – sommigen staan gepland voor 2005 – door de industrie willen halen. De twee bedrijven werken naar eigen zeggen al samen in verschillende projecten binnen de Europese retail industrie, waaronder de Metro Group in Duitsland.
Binnen de samenwerkingsovereenkomst gaat Checkpoint Systems Europa applicaties en oplossingen voor de retailers en hun logistieke keten ontwikkelen en integreren. Die zullen gebaseerd zijn op de hf en uhf rfid-chipoplossingen van Philips waaronder de 'electronic product code'.
Naast de samenwerking op het gebied van tags en lezers, zullen beide bedrijven diensten aanbieden op het gebied van systeemintegratie die tegemoet komt aan de specifieke behoeften van retailers die rfid op korte termijn willen gaan gebruiken in hun logistieke ketens.
Daarnaast zullen Checkpoint en Philips hun kennis en ontwikkelingsinspanningen bundelen. De synergie die hieruit voorkomt kan in de nabije toekomst leiden tot aanzienlijke verlaging van de kosten van rfid-tags dankzij het gebruik van de meest geavanceerde productietechnieken en –processen, aldus Philips en Checkpoint.