De Amerikaanse wifi-pionier Cometa Networks stopt ermee. Het bedrijf is er niet in geslaagd om geld op te halen zodat het het aantal hotspots en zijn diensten kan uitbreiden. Cometa lijkt last te hebben van de wet van de remmende voorsprong. De plannen van het bedrijf kwamen nooit echt van de grond.
Reden dat geldschieters niet staan te springen om Cometa nogmaals een geldinjectie te geven, komt omdat ze bang zijn dat ze de investering niet gauw genoeg terug zullen verdienen, zo meldt C/Net. Het bedrijf uit San Francisco werd in 2002 opgericht en kon grote technologiebedrijven zoals IBM, Intel en AT&T achter zich scharen.
Het kreeg ook geld om op te starten van gerenommeerde investeringsmaatschappijen zoals Apax en 3i. Het zei ooit dat het van plan was om zo snel mogelijk 20.000 hot spots te exploiteren, waarvan er 15.000 tegen 2005 beschikbaar moesten zijn.
Cometa slaagde er echter nooit in om voldoende hotspots gereed te maken voor gebruik en om grote allianties met terzakendoende partijen te sluiten. Evenmin slaagde het erin om op stragische punten hotspots te plaatsen. Die locaties gingen meestal naar de concurrentie.
De start up uit San Francisco was van plan om tegen september circa achthonderd hot-spots te hebben. Grote rivalen zoals Wayport en T-Mobile USA zijn erin geslaagd om op zijn minst drie keer zoveel hotspots te realiseren. Hun 'installed base' en 'competitve edge' is hierdoor veel groter.
Cometa is niet de eerste wifi-provider die omvalt. Vorig jaar moest Joltage er ook al mee ophouden omdat geldschieters weigerden nog langer in het bedrijf te investeren. In veel gevallen waren startende wifi-aanbieders of te vroeg of hun businesscase was te zwak, zegt Keith Waryas, een analist van IDC.