Uit de kwartaalcijfers van onder meer KPN, Wanadoo en Tiscali bleek al dat Nederland warmloopt voor breedband internet via adsl. Interview NSS zegt dat de penetratie van adsl is gestegen van 22 procent in januari naar 33 procent in april.
De grootste aanbieder van adsl in Nederland is KPN, met een marktaandeel van naar schatting 90 procent. Afgelopen week presenteerde KPN de cijfers voor het eerste kwartaal, het meldde toen dat het 913 duizend klanten heeft voor adsl, een stevige toename in verhouding tot de 418 duizend eind maart vorig jaar.
De tweede aanbieder in Nederland is Wanadoo, dat in het eerste kwartaal van dit jaar het aantal klanten met 61 duizend zag groeien. Wanadoo bediende eind maart 350 duizend breedband-klanten (adsl en kabel). Tiscali heeft inmiddels 140 duizend klanten voor adsl in Nederland, zo meldde het moederbedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
Het (thuis) gebruik van adsl groeide in de periode januari tot en met april in Nederland met 50 procent, aldus onderzoeksbureau Interview NSS in zijn Internet Barometer. In januari bedroeg de penetratie van adsl 22 procent, in de maand april bleek dat gestegen tot 33 procent. Het gebruik van kabel nam iets af, van 24 naar 23 procent.
Het aandeel ‘analoge’ verbindingen (inbellen) daalt ondertussen gestaag, van 40 procent in januari naar 32 procent in april. “Door de omschakeling van inbellen naar breedband internet neemt ook de gebruiksfrequentie toe,” aldus Interview NSS. “Adsl-gebruikers zijn gemiddeld 5,7 dagen per week online, voor analoge internetters is dit 3,4 dagen.” Adsl-internetters zijn tweeenhalf keer zo lang online vergeleken met personen die nog ‘traditioneel inbellen’.”
Interview NSS ziet ook verschillen tussen de gebruikers van adsl en kabel. “Kabelinternetters verdienen modale inkomens, adsl is met name populair onder mensen met hogere inkomens (twee keer modaal en hoger). Naast een hogere welstand wonen adsl gebruikers vaker in de grote steden dan de kabelinternetters.”