IBM en Alcatel vormen een alliantie om bedrijven een oplossing te bieden waarbij netwerkoplossingen samengebracht worden met real-time communicatiediensten.
Deze alliantie integreert Alcatel’s OmniTouch Unified Communication-oplossing, een softwaresuite met productiviteitapplicaties, en IBM’s Workplace Family, een suite met diverse instrumenten voor de
implementatie van een op maat gemaakt, geïntegreerd en beveiligd virtueel kantoor. Het integreren van communicatiediensten in netwerkoplossingen moet de kosten verlagen, de productiviteit van de gebruikers verhogen en biedt de mogelijkheid tot verbetering van de bedrijfsprocessen.
'Ondernemingen hebben tegenwoordig te maken met een toenemend aantal communicatiekanalen (e-mail, fax, spraakboodschappen, instant messaging, SMS), voor een toenemend aantal mobiele gebruikers die verspreid zitten over diverse locaties (kantoren, telewerkers, zakenreizigers, bedrijfsterreinen), en gebruik maken van steeds geavanceerdere terminals', aldus een gezamenlijk uitgegeven verklaring van IBM en Alcatel.
Volgens onderzoeksbureau COMMfusion zal de markt voor unified communications toenemen van $289 miljoen in 2002 naar $ 762 miljoen in 2006.