Volgens onderzoeksbureau Gartner mislukken veel dure it-projecten doordat bedrijven hun beslissingen baseren op data van slechte kwaliteit.
Veel ondernemingen hebben de slechte gewoonte om hun beslissingen te baseren op onjuiste of onvolledige gegevens. Dat is volgens de marktanalist een belangrijke reden voor het mislukken van omvangrijke en dure it-projecten.
Volgens Gartner-analist Ted Friedman werkt een kwart van de Fortune 1000-bedrijven met data van slechte kwaliteit. “De meeste bedrijven beseffen blijkbaar niet welke impact slechte gegevenskwaliteit kan hebben.” De kwaliteit van data hangt volgens hem af van verschillende aspecten: de consistentie van gegevens die bewaard worden op verschillende locaties, de nauwkeurigheid en de relevantie voor het it-project.
Veel problemen worden veroorzaakt door de gewoonte van managers om de it'ers de opdracht te geven data te verzamelen, zonder te preciseren welke gegevens ze nodig hebben. Daardoor mislukken heel wat peperdure it-projecten, zo waarschuwt Friedman. Voor business intelligence (BI) en crm-projecten, bijvoorbeeld, hebben data van slechte van kwaliteit desastreuze gevolgen.
“Dit is geen it-probleem maar wel een business-probleem”, zegt Friedman. Hij raadt ondernemingen dan ook aan om de bedrijfscultuur te veranderen door ook de 'business'-kant mee te laten spreken in het verwerven van data.