Unisys heeft het infrastructuurbeheercontract met SNS Bank met drie jaar verlengd. De bank verwacht een opgaande lijn in uitbesteding- en ‘offshore’-opdrachten.
Het contract kent een optie voor nog twee jaar. De waarde is niet bekendgemaakt. De overeenkomst voorziet erin dat Unisys in samenwerking met de it-organisatie van SNS de gedistribueerde it-infrastructuur van zo’n tweehonderd bankkantoren in Nederland beheert. De automatiseerder is verantwoordelijk voor het technisch en functioneel herstel, (de-)installaties en verhuizingen voor in totaal 3500 werkplekken. Verder verzorgt de automatiseerder de migratie van een Windows NT en 95-omgeving naar een Windows 2000-platform met XP- en lichte client-werkstations.
Volgens een zegsman van Unisys is de verlengde opdracht typerend voor het soort overeenkomsten waarop zijn bedrijf jaagt. “Wij richten ons op uitbestedingcontracten voor infrastructuur van middelgrote omvang: tussen de twee- en twintigduizend werkplekken.” Het is het grootste infrastructuurbeheercontract in Nederland tot nu toe voor Unisys.
In India
Een woordvoerster van SNS stelt dat de bank per project of situatie bepaalt of er wordt uitbesteed (bijvoorbeeld als het elders goedkoper en/of beter kan). Eind 2002 deed de bank nog zo’n 90 procent van de it-werkzaamheden zelf. “Sindsdien is er een opgaande lijn zichtbaar als het gaat om uitbesteding en offshoring. We hebben bijvoorbeeld twee projecten in India laten uitvoeren.” Desondanks verwacht de zegsvrouw niet dat er complete ict-afdelingen de deur uitgaan. Zij stelt dat in vergelijking met andere banken de SNS Bank over een ict-architectuur beschikt die niet grotendeels hoeft te worden gemoderniseerd. “We hebben diverse fusies achter de rug. Dat is aangegrepen om reeds internetsystemen en klantgebaseerde in plaats van productgebaseerde toepassingen in te voeren.”< BR>