Onder leiding van Alex Pinchev, executive vp worldwide sales, werkt het Amerikaans ‘Linux & open source’-bedrijf Red Hat aan zijn internationale aanwezigheid. Dat resulteerde onlangs in de opening van een Benelux-kantoor onder leiding van Dirk-Peter van Leeuwen.
Red Hat biedt hiermee niet alleen voor het eerst een lokaal aanspreekpunt – belangrijk aangezien het bedrijf steeds duidelijker de marktvoor grote bedrijven en instellingen bewerkt – maar tevens kiest het uitdrukkelijk voor een systeem van indirecte verkoop.
Als distributeur fungeert Logix, “erg actief en met goed onderlegde Red hat experts”. Op termijn mikt Van Leeuwen erop tot 100 procent via het kanaal te werken. Red Hat zelf zal daarbij zijn diensten en garanties bieden aan bedrijven die Linux op servers en eventueel desktops willen aanwenden. “Red Hat garandeert dat de api’s gedurende vijf jaar zullen worden ondersteund, wat het gebruik van een Red Hat-distributie voor bedrijfstoepassingen zekerder moet maken.”
Overigens zijn er behoorlijk wat toepassingen (als Oracle en SAP) onder Red Hat verkrijgbaar, terwijl systeembouwers als IBM, HP, Sun en Dell het gebruik van Red Hat op hun producten hebben gecertificeerd. Van Leeuwen zal ook zoeken naar business partners en isv’s om hen te helpen bij het certifiëren van hun toepassingen en oplossingen onder Red Hat Linux.
Een voorbeeld van de samenwerking die Van Leeuwen voor ogen heeft, is het project bij de Belgische RVA (Rijksdienst voor arbeidsvoorziening) dat door EMD en IBM werd uitgewerkt. Concreet betreft het een met Lotus Notes werkend systeem op basis van IBM xSeerver systemen onder Red Hat, als basis voor een RVA-intranet dat tot 4000 gebruikers en meer dan 100 toepassingen zal ondersteunen.
Open blijft heilig
De nadruk op bedrijfsservers en hun ondersteuning betekent overigens geenszins dat Red Hat de desktop verlaat. Zo kondigde het bedrijf een nieuw desktop-product aan, dat op termijn moet doorgroeien tot een ondernemingsbreed desktop-product.
Tegelijk blijft Red Hat een open en gratis desktop-product aanbieden, onderstreept Van Leeuwen, in de vorm van het project ‘Fedora’ (de Engelse naam voor de Borsalino-hoed die al sinds jaar en dag het logo van Red Hat siert). “Onze producten blijven open, want dat is ons heilig,” klinkt het overtuigd, maar het onderscheid wordt gevormd door de diensten en garanties die Red Hat levert.< BR>
Guy Kindermans, Datanews