Amerikaanse it-managers verwachten in totaal 2,4 procent meer te besteden aan hard- en software in 2004. Dat blijkt uit onderzoeksgegevens van Forrester. Zes maanden geleden werd nog van een stijging van de it-uitgaven met 1.7 procent uitgegaan.
Het rapport van Forrester is gebaseerd op feedback van it-managers in 878 Amerikaanse bedrijven met 1000 werknemers of meer. Een van de uitkomsten is dat bedrijven die actief zijn in de transport- en bouwsector, maar ook bedrijven die actief zijn in het bank- en verzekeringswezen met name bereid zijn meer uit te geven aan it.
61 procent van de ondervraagden zei meer geld uit te willen geven aan bedrijfsportals, 56 procent aan content management en 48 procent zei te willen investeren in business intelligence software.
Meer dan de helft van de bedrijven is van plan om meer geld te steken in de integratie van bedrijsfapplicaties. Ongeveer 38 procent van de ondervraagde bedrijven is van plan om een op de vier computers die in het bedrijf staan te upgraden. Dell lijkt daarvoor de beste papieren te hebben, maar liefst 57 procent van de bedrijven zei computers van Dell te prefereren boven die van een andere pc-maker.
Circa 31 procent van de bedrijven, waaronder productie, retail en groothandels, zeggen dat ze de investeringen in rfid zullen opvoeren in 2004. 60 procent van de bedrijven zei te zullen investeren in draadloze lan’s in de komende twaalf maanden.
Ook IDC merkt dat de it-markt weer aantrekt, maar dan in West-Europa. De markt voor it-dienstverlening groeit in 2003 met zo’n 3 procent, aldus IDC. De groei komt echter niet – zoals voorheen – voor rekening van consultancy en integratie, maar met name voor rekening van outsourcing en applicatiemanagement. Maar helemaal uit het dal is de automatiseringsbranche nog niet volgens het onderzoeksbureau. IDC denkt namelijk dat de markt pas medio 2005 volledig hersteld is.