Telecomtoezichthouder Opta verplicht KPN en andere aanbieders van breedbandinternet via de telefoon (dsl) om klanten binnen twee weken te verhuizen.
In de huidige situatie zitten consumenten of bedrijven bij een migratie meer dan een maand zonder dsl-aansluiting, omdat KPN weigert benodigde overzettingen in de wijkcentrales uit te voeren. Medewerking van KPN is onontbeerlijk omdat het telecomconcern alle aansluitlijnen beheert, waar ook andere dsl-platformhouders gebruik van moeten maken om bedrijven en consumenten aan te kunnen sluiten.
Alle dsl-aanbieders, waaronder KPN, hebben vorig jaar zomer eerst zelf geprobeerd om de migratie van dsl-lijnen naar een andere aanbieder te vergemakkelijken. Op het laatste moment weigerde het bedrijfsonderdeel van KPN dat dsl aanbiedt akkoord te gaan met een standaard verhuisprocedure. Het bedrijf zei technisch niet in staat te zijn klanten snel te laten overstappen. Ook bedrijfsmatig gaf het concern toe klanten zolang mogelijk op zijn infrastructuur te willen houden om het rendement op zijn investeringen te halen (www.computable.nl/artikels/archief3/d37ss3ia.htm).
Opta legt KPN nu op dat zij klanten zonder voorwaarden binnen twee weken overzet op een andere aanbieder. Wel moeten dsl-aanbieders die hierom vragen van tevoren een schatting maken van het aantal overzettingen. De toezichthouder neemt deze stap op verzoek van Bbned, Tiscali en Versatel