Google voor de rechter slepen dreigt een aangenaam bij-effect op te leveren. Het levert namelijk veel gratis publiciteit op, zo merkt Marketing Wonk op. Bedrijven zoals AXA en Louis Vutton, die Google voor het gerecht daagden, zijn er wat dat betreft eigenlijk alleen maar beter van geworden.
Reden voor het piepkleine Duitse bedrijfje Metaspinner om Google Adwords ook maar eens voor de rechter te slepen vanwege het oneigenlijke gebruik van het handelsmerk “Preispiraten”, aldus Marketing Wonk. Dat is een opmerkelijke stap want de term “Preispiraten” is als handelsmerk niet eens gedeponeerd in de Verenigde Staten.
Metaspinner lijkt het daarom vooral te doen om de gratis publiciteit die deze nieuwe zaak oplevert. Door de naam Google te gebruiken, is Metaspinner verzekerd van gratis publiciteit. Google gaat tenslotte binnenkort naar de beurs en alles wat er rondom het bedrijf gebeurt is tegenwoordig instant nieuws.
Onlangs sleepte de Franse verzekeraar AXA Google al voor de rechter voor een merkenrecht-kwestie. Google zou het trefwoord AXA zeer tegen de zin van de Franse verzekeraar ook aan andere verzekeraars hebben verkocht. Google maakt volgens AXA inbreuk op het merkenrecht door het trefwoord “axa” ook aan andere verzekeraars te verkopen.
Google is het daar niet mee eens. Het vindt dat adverteerders die denken dat hun concurrent hun merknaam misbruikt, moeten procederen tegen die concurrent in plaats van tegen het zokemachinebedrijf. Er staat tegenover dat Google merknamen wel als trefwoord te koop aanbiedt. De zaak van Axa tegen Google dient vandaag.