Het Amerikaanse bedrijf FreeFi Networks gaat deze zomer in de Verenigde Staten gratis wifi-toegang via hotspots aanbieden. Er staat alleen wel iets tegenover. Gedurende de sessie vertoont een balk boven het browserscherm advertenties.
Het bedrijf Freefinet.com uit Santa Monica ziet wifi als een belangrijke groeimarkt. Er zijn alleen al in de VS zo’n 10.000 hotspots. Probleem is dat gebruikers vaak niet willen betalen voor de diensten, gedeeltelijk vanwege de hoge prijzen. Veel grote hotels als Marriott, Choice Hotels en Microtel bieden wifi al gratis aan als lokkertjes voor hun klanten. De investeringen kunnen echter moeilijk direct worden terugverdiend.
FreeFi betaalt de uitbaters van wifi hot spots om advertenties te tonen in een aparte browserbalk. Volgens FreeFi is het gebruik van advertenties acceptabel zolang het maar niet om hinderlijke popup schermen gaat. Het concept is overigens niet nieuw. Internet providers als Net Zero bieden ook gratis toegang tot internet, eveneens met een advertentiebalk.
De dienst gaat deze zomer van start. FreeFi richt zich aanvankelijk op hotels en bus-en treinstations. “Adverteerders zijn echt enthousiast,” zegt directeur Lawrence Laffer, die bij Microsoft heeft gewerkt. “Men begrijpt dat dit een unieke manier is om de boodschap over te brengen.”