Spam kost organisaties driehonderd euro per werknemer per jaar rekent Sybari Software ons voor. Bij een ander pijnpunt van spam, aansprakelijkheid voor kwetsende berichten in de bedrijfspostbus, staan veel minder organisaties stil.
|
Plichten
Naast de steekproef liet Sybari ook de juridische implicaties van de nieuwe Europese anti-spamrichtlijn onderzoeken door Ivir (Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam). Deze richtlijn, die primair het versturen van ongevraagde mailberichten aan consumenten verbiedt, geeft bedrijven ook nieuwe plichten op spamgebied. Als bedrijven nalaten om medewerkers te beschermen tegen ongewenste pornografische mailberichten kunnen zij daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Verder zijn bedrijven die kwaadwillende medewerkers geen strobreed in de weg leggen bij het versturen van spam naar personen via de zakelijke mailaccount daarvoor verantwoordelijk.
|
Internetaanbieders
De richtlijn kent gebruikers geen afdoende rechten toe om bezwaar aan te tekenen bij hun internetaanbieders wanneer deze spam onvoldoende of niet filteren. Wel moeten isp’s afdoende maatregelen nemen om hun klanten inzicht te verlenen in hun anti-spambeleid en eventueel over de technische oplossingen die beschikbaar zijn op het gebied van spambestrijding en beveiliging. Wel kunnen deze bedrijven spammers de toegang tot hun netwerk ontzeggen op basis van inbreuk op roerende goederen.
Het Ivir stelt dat het effect van de regulering van spam in de Europese Unie minimaal is, omdat het de grootste stroom spam, die van buiten de EU komt, niet aanpakt. Daarnaast hebben veel Europese lidstaten, waaronder Nederland, de anti-spam richtlijn nog niet in hun eigen nationale wetgeving opgenomen.< BR>