De Lotto, bekend bij consumenten van Lucky Day, Toto en de krasloten is overgeschakeld op IP telefonie. Reden is dat het bedrijf op die manier slagvaardiger denkt te kunnen werken. Voordeel van IP telefonie is volgens De Lotto dat internet en telefonie nu geintegreerd zijn. Met name het callcenter heeft daar profijt van, aldus de Lotto.
Vanuit het callcenter hebben de 25 medewerkers van het callcenter veelvuldig contact met consumenten en wederverkopers. Dankzij IP telefonie kunnen zij telefoontjes en vragen van klanten makkelijker afhandelen. Bovendien worden volgens De Lotto de wachtrijen verkort dankzij ip telefonie. Dat betekent volgens De Lotto dat consumenten ook sneller kunnen worden geholpen.
Daarnaast zorgen de IP oplossingen ook voor lagere kosten. Dat komt omdat de spraak en datanetwerken nu zijn samengevoegd. Verder is de flexibiliteit bij interne verhuizingen toegenomen. Herconfigureren is namelijk niet langer nodig. Het enige dat medewerkers hoeven te doen is hun telefoon meenemen en waar dan ook in het pand in te pluggen om bereikbaar te blijven op hetzelfde doorkiesnummer.
Volgens De Lotto kan met het nieuwe systeem ook makkelijker geanticipeerd worden op de toekomstige groei van het telefoon en dataverkeer. De nieuwe ip telefonie apparatuur wordt geleverd door Avaya en is geimplementeerd door Avaya partner CSS Telecom. De Lotto is overigens nog niet volledig overgeschakeld op IP telefonie apparatuur. Voorlopig handhaaft het de oude PBX centrale die eveneens werd geleverd door Avaya. Daardoor blijven de investeringen beperkt.