Volgens marktanalist IDC besteden steeds meer ondernemingen volledige bedrijfsprocessen uit aan een externe dienstenleverancier.
De markt voor ’Business Process Outsourcing’ (BPO) zal de komende 5 jaar dan ook jaarlijks 11 procent groeien tot een omvang van 682,5 miljard dollar in 2008, aldus IDC.
Ter vergelijking: vorig jaar werd 405 miljard dollar besteed aan BPO-diensten, wat ook al een stijging was van 8 procent ten opzichte van 2002.
Tegelijk met de vraag naar BPO-diensten, stijgen ook de verwachtingen rond BPO. Ondernemingen die investeren in Business Process Outsourcing willen daardoor namelijk zoveel mogelijk kosten besparen en houden de resultaten van hun uitbestedingsprojecten dan ook nauwlettend in de gaten.
IDC noemt in zijn rapport (’Worldwide and U.S. Business Process Outsourcing 2004-2008 Forecast and Analysis’) negen bedrijfsprocessen die in aanmerking komen voor uitbesteding: human resources, aankopen, financiën en boekhouding, klantenrelaties, logistiek, onderzoek en ontwikkeling (R&D), verkoop en marketing, beheer van de gebouwen en training.