De wereldwijde verkoop van pda's daalde in het eerste kwartaal van 2004 met 4,6 procent. Tegelijk verhevigde de strijd tussen Palmsource en Microsoft om de markt voor pda-besturingssytemen, aldus marktanalist Gartner.
De verkoop van Palm OS-bestuurde pda's daalde volgens Gartner in het eerste kwartaal van 2004 met 20,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel van het Palm-besturingssysteem zakte daardoor naar 40,7 procent, terwijl dat van Windows CE steeg tot 40,2 procent. In 2000 had Microsoft nog maar 11 procent van de markt voor in handen en leek de positie van Palm onaantastbaar.
“De daling van het Palm OS-marktaandeel in het eerste kwartaal van 2004 is niet verrassend, want veel Palm OS-gebruikers hebben hun pda-aankopen uitgesteld tot de komst van Cobalt, het nieuwe besturingssysteem van Palmsource”, zegt Gartner-analist Todd Kort. “Palm OS heeft ook te lijden onder het feit dat Microsoft Outlook bundelt met elke Pocket PC, én onder het feit dat veel ontwikkelaars van professionele toepassingen de voorkeur geven aan Windows.”
Microsoft wint dus snel aan terrein, maar dat is nog niets vergeleken met de pijlsnelle groei van Research in Motion, nummer drie in de wereldwijde pda-markt. De producent van de populaire Blackberry-toestelletjes zag zijn marktaandeel op een jaar tijd stijgen van 3,1 naar 14,8 procent, een toename van maar liefst 352,5 procent.
Opvallend zijn ook de grote geografische verschillen. Zo groeide het afgelopen kwartaal de pda-markt in West-Europa met 24 procent, terwijl die markt in de Verenigde Staten met 13 procent kromp. De daling was nog groter in de regio Asia/Pacific en in Japan, met respectievelijk 19 en 21 procent minder verkochte pda's.