De Finse gsm-gigant Nokia heeft wereldwijd de prijzen van zowat al zijn gsm's fors verlaagd. Op die manier hoopt de producent zijn afbrokkelende positie van marktleider een halt toe te roepen.
Nokia is nog steeds met voorsprong marktleider in de wereldwijde gsm-markt, maar ziet zijn marktaandeel wel afkalven ten voordele van concurrenten als Sony Ericsson en Samsung. Op de website van de Britse zakenkrant Financial Times staat te lezen dat Nokia de prijzen van zijn mobieltjes wereldwijd sterk heeft verlaagd om die concurrentie het hoofd te bieden.
De mobiele telefoons die Nokia verkoopt aan winkels en telecom-dienstverleners worden maximaal 25 procent goedkoper. Zowat alle toestellen zijn goedkoper geworden, maar de grootste prijsdalingen zijn te vinden bij de eenvoudige modellen. Alleen de meest geavanceerde toestellen, zoals de onlangs gelanceerde uitklapbare '7200', zijn niet gedaald in prijs.
De plotse prijsdalingen lijken een reactie op de tegenvallende kwartaalresultaten die Nokia eerder deze maand bekendmaakte. De omzet van het telecombedrijf daalde in het eerste kwartaal met 2 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl een groei was verwacht van 3 tot 7 procent. Volgens Nokia zelf is dat vooral te wijten aan het tekort van middenmoot-modellen in zijn gsm-aanbod. Extra pijnlijk was wel dat Zuid-Koreaanse concurrent Samsung op dezelfde dag wél knappe kwartaalcijfers kon voorleggen.
Nokia had vorig jaar nog een marktaandeel van ongeveer 38 procent, maar zag dat percentage in het eerste kwartaal van dit jaar dan ook slinken ten voordele van andere – vooral Aziatische – gsm-producenten. De scherpe prijsdalingen kunnen het (in aantal verkochte toestelletjes gemeten) marktaandeel van Nokia weliswaar opkrikken, maar is dan weer ongezond voor de winstmarges van het Finse bedrijf. Volgens Nokia komt alles echter weer goed door de geplande lancering van zo'n veertig nieuwe modellen.