Internetaanbieders zien de afgelopen maand de hoeveelheid ongewilde reclameberichten sterk groeien. De kosten voor bestrijding van het probleem rijzen de pan uit.
Spam staat hoog op de agenda bij Nederlandse internetaanbieders. Dit bleek uit de sessie die brancheorganisatie van isp’s Nlip vorige week donderdag over dit onderwerp belegde. Vooral spam van Nederlandse afzenders zit de laatste tijd flink in de lift. Inmiddels zijn aanbieders meerdere euro’s per klant per jaar kwijt aan de bestrijding van spam.
Veel geld gaat naar de in misbruik gespecialiseerde helpdeskmedewerkers bij isp’s. Zij zijn driekwart van hun tijd kwijt met het behandelen van spammeldingen. Daarnaast zien isp’s zich gedwongen in blijvende vernieuwing van hun filtersoftware te investeren. Ook gaat een aantal isp’s inmiddels zover om individuele klanten die hun breedband pc slecht beveiligd hebben de keuze te geven: opschonen en dichttimmeren van het systeem of afsluiting van internet.
Handhaving
De Nlip praat op dit moment met het ministerie van Economische Zaken en telecomtoezichthouder Opta over de inrichting van de handhavingstaken. Besproken wordt hoe Opta en isp’s informatie over spam kunnen uitwisselen. De toezichthouder mag Nederlandse overtreders van de nieuwe spamregels een boete opleggen. De Eerste Kamer heeft vorige week de telecomwet, waar de spamregels onderdeel van uitmaken, zonder stemming aangenomen. Daarnaast is bij het ministerie van EZ een apart traject opgestart, onder meer om een voorlichtingscampagne over spam – bedoeld voor een breed publiek – op te zetten.
Dit voornemen van EZ en de proactieve houding van Opta is bij veel internetaanbieders in goede aarde gevallen. “Als sluitstuk is handhaving bij de bestrijding van spam heel belangrijk”, zegt Anne Wil Duthler, woordvoerster van Nlip. “Het is bij onze achterban goed gevallen dat de overheid de dialoog zoekt en afstemt hoe zij het beste informatie kan uitwisselen met internetaanbieders. Ook het feit dat de overheid energie wil steken in een brede voorlichtingscampagne over spam en het daarmee als een maatschappelijk probleem erkent, heeft veel cynisme uit de sector weggenomen.”< BR>