Monster.com onderzoekt de mogelijkheid om een banensite voor China op te zetten. Het bedrijf maakte vorige week de overname bekend van Jobpilot, waarmee de carrièresite in een klap de grootste in Duitsland is. Azië wordt de volgende stap.
Dat vertelde Monster.com oprichter Jeff Taylor woensdag tijdens een bezoek aan Amsterdam. Hij ziet niet Career Builder.com of Yahoo Hotjobs als zijn grootste concurrenten, maar de dagbladen die nog altijd de grootste deel van de markt voor personeelsadvertenties in handen hebben. Die markt heeft volgens Taylor wereldwijd een omvang van 12 tot 15 miljard dollar.
“Nu de economie weer aantrekt, willen we proberen om een deel van die advertenties online te krijgen. “We moeten voorkomen dat werkgevers voor advertenties voor drukwerk kiezen.”
De aankoop van het winstgevende Jobpilot (28 miljoen dollar omzet in 2004) is onderdeel van die strategie, aldus Taylor. “We waren de nummer drie in Duitsland, nu staan we bovenaan. Duitsland is een van de grootste economieën in Europa. Het herstel van de Duitse economie willen we voor zijn. Bovendien krijgen we er een aantal landen bij, waaronder Polen, Hongarije en Oostenrijk. Dat komt goed uit, want om vanuit niets in die landen te beginnen is erg lastig.”
Taylor vertrekt in juli naar China om daar eventueel een banensite op te zetten. Volgens hem zijn daar momenteel slechts een stuk of vijf kleinere spelers actief. “We zitten momenteel al in Hong Kong, Singapore en India. India groeit erg snel. In Japan ligt samenwerking met bestaande partijen voor de hand.”