Dell wil ook zijn positie op de Europese consumentenmarkt gaan versterken. Dat maakte het bedrijf duidelijk op een tweedaagse conferentie in New York. In Amerika is de naam van Dell als consumentenmerk wel al gevestigd. Dell haalt nu nog altijd 80 procent van de omzet uit de zakelijke markt.
Nederland is na het voor Dell veel belangrijkere China het land waar de onderneming op dit moment het hardste groeit. Ons land wordt steeds belangrijker voor Dell. Op jaarbasis groeit het bedrijf in ons land momenteel zo’n 3,7 procent. Op kwartaalbasis zelfs 5,7 procent. In Europa is Dell met een gemiddelde groei van 13 procent de nummer twee op de zakelijke markt.
Met name op de Europese consumentenmarkt heeft Dell nog een inhaalslag te maken. “Uiteindelijk wil het net zo’n sterke positie krijgen op de Europese consumentenmarkt als het nu heeft op de Amerikaanse”, zegt Kevin Liebert, in Europa verantwoordelijk voor de marketing van Dell-producten.
Dell is in Amerika veel meer een consumentenmerk. “In Amerika adverteert Dell veel op televisie. Wij richten ons daarbij vooral op studenten. En dat is een strategie die goed voor ons uitpakt.”
De groei van het aantal bestellingen wordt in belangrijke mate gedragen door Nederland en de Scandinavische landen. Voor een deel komt dat door de hoge breedbandpenetratie in landen zoals Nederland en Zweden. Breedband vraagt om zwaarder uitgeruste en snellere computers. Anderzijds komt het omdat steeds minder mensen moeite hebben om hun creditcardgegevens achter te laten.
Overigens weet Dell niet precies hoeveel consumenten hun computers bestellen via internet. Dat komt omdat het bedrijf geen onderscheid maakt tussen consumenten en kleinere bedrijven. Hierdoor is het moeilijk voor Dell om te achterhalen hoeveel consumenten hun computer via Dell hebben besteld.
Michael Dell, ook aanwezig op de tweedaagse conferentie en het boegbeeld van het Amerikaanse computerbedrijf, toonde zich optimistisch over de toename van de bestedingen aan technologie door bedrijven. “ We merken echt dat de bestedingen weer toenemen. Om een voorbeeld te geven: in het Verenigd Koninkrijk namen de bestedingen met maar liefst 36 procent toe in het eerste kwartaal.”
De ceo sprak ook de verwachting uit dat Dell zich binnenkort marktleider mag noemen op de servermarkt. Ook op de printermarkt ziet Dell nog volop mogelijkheden. Binnen drie tot vijf jaar moet Dell op die markt een dominante positie hebben. Daarvoor is het bedrijf bereid enkele jaren verlies te lijden op die activiteit.
Dell maakt de printers niet zelf, maar laat dat door gespecialiseerde bedrijven (Lexmark). In de toekomst zullen ook andere fabrikanten dat gaan doen. En uiteindelijk sluit het bedrijf niet uit dat het ook zelf printers gaat maken. Maar eerst moet er een grote installed base zijn.
Eerder deze week concludeerde de Amerikaanse krant USA Today dat Dell sinds het zich op de markt voor printers begaf, de markt niet heeft kunnen veranderen. De prijzen van inktcartrigdges zijn weliswaar omlaag gegaan, maar dat is gebeurd ondanks Dell, merkt analist Stephen Baker van NPD Group in de krant.
Het Texaanse bedrijf doet de kritiek af door te zeggen dat Dell nooit heeft gezegd dat de printerbusiness meteen zou veranderen als het zich op dat terrein zou begeven. “Als je je op de printermarkt begeeft moet je een lange adem hebben. Maar je zal zien dat uiteindelijk ook die markt op zijn kop zal worden gezet”, zegt Michael Dell.
dat IS prachtig, maar waar ze verder moeten “groeien” is op te geven WAT VOOR COMPONENTEN ER IN ZO’N BAK ZITTEN….