Het Amerikaanse CTG heeft zijn Nederlandse vestiging verkocht aan directeur Marcel Markus. Hij zet de firma door als Rendeck Automatisering, de naam waaronder de automatiseerder in 1976 van start ging. Circa dertig van de honderd medewerkers moeten afvloeien.
In 1976 werd Rendeck Automatisering in Amsterdam opgericht door de in Nederland werkzame Brit Barry Mence (tevens oprichter van Sopheon). In 1991 kwam het in handen van de Amerikaanse Computer Task Group (CTG, actief sinds 1966). De laatste jaren leed de automatiseerder verlies. In 1999 telde het Nederlandse kantoor ruim zevenhonderd medewerkers; daar zijn er nog maar honderd van over. De Amerikaanse CTG-directie stuurde aan op sluiting. Zij vond het herstel te lang duren en voelde zich teveel gehinderd door het ontslagrecht in Nederland, waardoor er geen snelle reorganisatie mogelijk zou zijn.
Marcel Markus, die drie jaar geleden het verzoek kreeg de zaak er weer bovenop te helpen, stelde voor de vestiging uit te kopen. “Ik ben nog niet klaar met mijn werk. Ik wil er een goeddraaiend bedrijf van maken. Dat heb ik ook bij mijn aantreden tegen het personeel gezegd. Belofte maakt schuld.” De twee partijen kwamen tot een vergelijk. Markus wil niet exact aangeven hoeveel hij voor CTG Nederland heeft betaald, behalve dat het geen hoog bedrag is geweest. “Ik heb mijn directie duidelijk gemaakt dat ik een startpositie wil die kans biedt op succes.” CTG heeft de interne schulden kwijtgescholden en schreef daarvoor een bijzondere last van 3,7 miljoen dollar in de boeken.
De nieuwe eigenaar haalde de oude naam van stal: Rendeck Automatisering. “Klanten hebben er nog steeds goede herinneringen aan”, zegt hij. “Rendeck heeft, voordat het door CTG werd overgenomen, altijd een sterke eigen bedrijfscultuur gehad: flexibel, pragmatisch, opgestroopte mouwen. Die waarden herken ik nog steeds en wil ik via de oorspronkelijke naam opnieuw benadrukken.”
Het in Amstelveen gevestigde Rendeck biedt detachering, helpdeskdiensten en beheeractiviteiten voor middelgrote ondernemingen. Markus stelt dat het in de kern een gezonde onderneming is met goede medewerkers en trouwe klanten. Een reorganisatie, waarbij zo'n dertig van de honderd medewerkers zullen afvloeien, moet de ict-dienstverlener terug in de zwarte cijfers brengen. De omzet voor dit jaar zal naar verwachting 10 tot 15 procent lager liggen dan in 2003 (6,8 miljoen dollar). “Het is een avontuur”, erkent hij, “maar ik heb de risico's goed overwogen. Ik neem een bestaand bedrijf over dat na het kwijtraken van de nodige ballast een goede kans van slagen heeft.”
Marcel Markus heeft zelf jarenlang gewerkt bij Rendeck en CTG (waarvoor hij in de Verenigde Staten een kwaliteitssysteem opzette). Hij wijt de turbulente periode die de ict-dienstverlener doormaakt aan een aantal oorzaken. Zo runde het bedrijf de helpdesk voor IBM in Nederland, totdat Big Blue besloot die activiteit naar Ierland te verplaatsen. Ruim vierhonderd medewerkers verloren hun baan. Bovendien viel rond 2000 de komst van nieuw management met een strakke manier van leidinggeven niet goed bij het personeel. In combinatie met de dip op de ict-markt, die in zijn ogen in Nederland groter was dan in omringende landen, kwamen de klappen voor CTG Nederland harder aan dan bij andere firma's.
Veel succes Marcel,
Ik hoop dat het lukt.
groet Kees Nix
Natuurlijk lukt het om de kansen te benutten. Voor helpdesk hulp heb ik nog een interesant idee. Maar je moet wel de juiste ambitie bezitten, qua bedrijfsvoering en klanten binding om het haalbaar te laten zijn.
Dus succes
Af en toe kom ik ze nog wel eens tegen de ex-Rendeckers. Bijzondere sfeer en collegialiteit waren voor de meesten synoniem voor Rendeck. Veel succes Marcel.
Groeten, Reinder de Lange.