Ict-bedrijven treffen in het onderwijs steeds vaker een geduchte onderhandelingspartner bij de verkoop van ict-producten en diensten. Dit blijkt uit het rapport 'Dynamiek in samenwerking, basisscholen over opbrengst en kwaliteitskenmerken van samenwerking op het gebied van ict'.
Meer dan de helft van de basisscholen in Nederland werkt op het ogenblik samen met andere scholen bij aanschaf en gebruik van informatie- en communicatie technologie. Ze doen dat in ruim tweehonderd lokale en/of regionale samenwerkingsverbanden. Door kennisontwikkeling en kennisdeling professionaliseren scholen zich op ict-gebied in een rap tempo.
Wat deze samenwerking oplevert, is in opdracht van Stichting Ict op School onderzocht door het Onderzoeks- en Adviesbureau Oberon. Honderdvijftig scholen uit dertien samenwerkingsverbanden werden ondervraagd. De belangrijkste uitkomsten zijn volgens de scholen dat samenwerking bijdraagt aan de
ict-ontwikkeling op scholen. Daarnaast heeft men veel aan de beschikbaarheid van nuttige kennis en expertise en vindt men vaker antwoorden op ict-vragen. Ook blijkt dat door samenwerking de marktpositie bij aankoop van producten en diensten aanzienlijk beter te zijn.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het rendement en de kwaliteit van samenwerking ook wordt bepaald door kennisdeling en kennisontwikkeling, goed leiderschap en gemotiveerde deelnemers. De uiteindelijke opbrengst hangt echter niet alleen af van de kwaliteit van het samenwerkingsverband. De hoeveelheid tijd en geld die scholen vrijmaken om ict vorm en inhoud te geven, is ook van belang.
Samenwerking leidt tot verschuiving van aandacht voor technische infrastructuur naar het delen van kennis en ervaringen op onderwijsinhoudelijk gebied. Scholen vinden dat positief omdat techniek niet hun primaire aandacht zou moeten hebben. Met die verschuiving lijkt er ook verandering te komen in de rol en competenties van ict-coördinatoren: minder techniek en meer ict-gebruik bij het leren.
.