Onderzoeksbureau Heliview Research verwacht voor de tweede helft 2004 en voor geheel 2005 een sterke groei van de crm-markt.
Volgens Heliview wordt continuerende groei met name ingegeven door de introductie van Microsoft CRM. Crm wordt traditioneel door de markt gezien als dure, omvangrijke applicaties, met langdurige kostbare implementatietrajecten en derhalve met name geschikt voor de grotere bedrijfsvestigingen en ingericht door de grotere systeembouwers.
Volgens Heliview is de associatie van de markt met het Microsoft productportfolio er een van commodity. Met andere woorden: voor ieder bedrijf, ongeacht de omvang, betaalbaar en dus bereikbaar. Het grote MKB zal daarom, mede als resultante van de Microsoft marketing machine, binnen afzienbare termijn ontvankelijk zijn voor Microsoft CRM, zo is de verwachting van Heliview.
Als ondersteuning voor deze uitspraak geeft Heliview aan dat er binnen bedrijfsvestigingen met meer dan vijf geautomatiseerde werkplekken, 68 procent (ofwel 99.000 bedrijven) een verkoopafdeling hebben, maar dat slechts 25.000 van deze bedrijven daadwerkelijk een crm-systeem operationeel heeft. Binnen diezelfde doelgroep is sprake van 57.000 afdelingen marketing en communicatie waarvan dus minder dan de helft een crm-applicatie actief heeft.
Het niet op systematische wijze vastleggen van klant en prospect informatie strijkt volgens Heliview tegen de haren van elke zichzelf respecterende manager in.