Uit uitgebreid onderzoek van Logica CMG onder Europese retailers, voedselfabrikanten en logistieke dienstverleners blijkt dat rfid hoog op de agenda staat bij hoge bestuurders van deze ondernemingen. Bij een groot deel van de ondervraagde Europese bedrijven heeft rfid dit jaar zelfs topprioriteit.
Het onderzoek toont volgens Logica CMG aan dat in de komende twaalf maanden het aantal rfid-pilots in Europa sterk toeneemt. De helft van de ondervraagde bedrijven is van plan om in 2004 door het uitvoeren van pilot projecten ervaring opdoen met rfid. Tevens zal een aantal grote retailers, waaronder Tesco en Metro in 2005 rfid op grote schaal gaan implementeren. Hoewel deze projecten in 2007 worden afgerond, zal rfid naar verwachting pas vanaf 2008 ook in producten worden toegepast. De nadruk ligt vooralsnog op herbruikbare verpakkingen (pallets, kratten en rolcontainers). Deze zogenaamde returnable transport items (rti) zullen vanaf 2005 veelal standaard worden voorzien van rfid-tags.
Het doel van het onderzoek was om te bepalen wanneer en op welke manier rfid op grote schaal zal worden toegepast in de Europese retail distributieketen. Door het gebruik van een groot aantal verschillende soorten herbruikbare verpakkingen is de registratie en administratie vaak ingewikkeld en arbeidsintensief. Het toepassen van rfid kan dit probleem oplossen.
Door het gebruik van rfid kunnen bedrijven objecten, zoals producten, elektronisch identificeren en volgen. In de logistiek wordt rfid algemeen beschouwd als de opvolger van de barcode. Met rfid verloopt het logistieke proces efficiënter, wordt meer inzicht in de supply chain verkregen en dit resulteert uiteindelijk in lagere kosten en hogere omzetten. Veel bedrijven doen momenteel ervaring op met rfid door het uitvoeren van pilots. Het merendeel van de ondervraagde ondernemingen verwacht binnen drie jaar te starten met grootschalige rfid implementatie.
Naar verwachting heeft rfid veel invloed op de processen en it-systemen van bedrijven. Dit vraagt om grondige voorbereidingen. Daarbij zal men alleen tot implementatie overgaan als de financiële voordelen opwegen tegen de noodzakelijke investeringen. De investeringsanalyse die in het kader van het onderzoek werd uitgevoerd, toont aan dat met een huidige prijs van 50 eurocent per tag de totale transportkosten van een pallet met 8,5 procent worden gereduceerd. De noodzakelijke investeringen worden binnen een termijn van twee tot drie jaar terugverdiend.
De retailers die op korte termijn aan de slag gaan met RFID hebben een duidelijke voorkeur voor het EPC netwerk (Electronic Product Code) als standaard voor informatie-uitwisseling en UHF (Ultra-Hoge Frequentie) als frequentiegebied.
Op korte termijn zijn er volgens het onderzoek van LogicaCMG nog enkele obstakels die de grootschalige toepassing van rfid in de weg staan. Zo is het epc- netwerk nog niet volledig ontwikkeld en door de Europese wetgeving is het gebruik van de uhf-frequentie tot op heden beperkt. Tenslotte is ook de software om rfid-technologie met de bestaande it-systemen te integreren nog niet voldoende ontwikkeld. LogicaCMG verwacht dat deze zaken in de loop van 2004 grotendeels worden opgelost. Doordat de productie van rfid-tags in de komende jaren zal toenemen, is de verwachting dat de kostprijs per tag de komende jaren eveneens sterk zal dalen.
Paul Stam de Jonge, Sales & Marketing Director LogicaCMG: “Uit dit onderzoek blijkt dat rfid aan de vooravond staat van een doorbraak in de Europese retailmarkt. Een snelle invoering van het epc-netwerk is essentieel voor het toepassen van rfid op grote schaal. We blijven ons daarom binnen EPCglobal inzetten voor de snelle vastlegging van het epc-netwerk, in nauwe samenwerking met diverse bedrijven in de sector.”
De RFID implementaties van de grote retailers in 2005 hebben grote invloed op de hele voedselfabrikanten, logistieke dienstverleners en retailers in de keten, omdat het gehele logistieke proces wordt geraakt. Stam de Jonge: “De rfid implementaties van de grote retailers zullen leiden tot een onomkeerbaar proces in de retail markt. Bedrijven die tot op heden nog afwachtend stonden ten opzichte van rfid doen er daarom verstandig aan zo spoedig mogelijk kennis en ervaring met RFID op te doen”.
Het onderzoek van LogicaCMG is gesponsord door Checkpoint Systems, Euro Pool System, Intermec, Omron, Zetes, SAS en Container Centralen A/S en richtte zich op Nederland, Engeland, Ierland, België, Frankrijk en Duitsland.