Beursgang, fusie, naamsverandering, verkoop: UGS PLM heeft een bewogen tijd achter de rug. De leverancier van plm-software – goed voor een omzet van 866 miljoen dollar – schudt volgende maand het EDS-verleden definitief van zich af. Dan komt het in handen van een consortium investeerders.
|
EDS verkocht afgelopen maart zijn plm-divisie voor 2,05 miljard dollar aan een consortium van drie investeerders: Bain Capital, Silver Lake Partners en Warburg Pincus. Echt rouwig is Martien Merks, directeur UGS PLM Solutions, niet om de afsplitsing van het ict-concern. De verzelfstandiging geeft de leverancier van oplossingen voor product lifecycle management (plm) de kans zich volop in de markt te presenteren. "Vanaf begin jaren negentig vormde plm een zelfstandige divisie binnen EDS, maar we bleven altijd een zoveelste line of business. In Nederland waren we op een gegeven moment zelfs gehuisvest in de kelder van het voormalige gebouw van CVI (de in 1995 overgenomen NS-automatiseerder, Red.)."
Unigraphics
In 1997 bracht EDS 14 procent van de aandelen van zijn toentertijd nog Unigraphics geheten plm-onderdeel naar de beurs. In 2001 nam het op voorspraak van toenmalig topman Dik Brown naaste concurrent Structural Dynamics Research Corporation (Sdrc) over, waardoor het uitgroeide tot de grootste plm-leverancier in de wereld. Daarna volgde een integratieproces dat langer duurde dan gepland. Belangrijke klanten als General Motors, Ford, Boeing, BMW, Daimler Chrysler en – in Nederland – Philips en Asml, mochten meepraten en drongen aan op een zorgvuldig in elkaar vlechten van beider productportfolio's. Zij vreesden voor weggegooide investeringen. Uiteindelijk zijn er twee nieuwe productlijnen ontstaan: Teamcenter als bedrijfsbreed plm-pakket en NX, het cad-product, waarvan in de loop van dit jaar de definitief geïntegreerde versie NX3 verschijnt.
Merks vertelt dat onder leiding van Dik Brown de aandacht voor plm binnen EDS groeide. De divisie werkte nauw samen met een ander onderdeel, het managementadviesbureau AT Kearney. "Die leerde ons meer oog te hebben voor andere markten. Tot dan toe was de plm-groep erg gericht op de discrete industrie" Toch bleef de plm-afdeling een buitenbeentje. Brown hamerde nadrukkelijk op het in de wacht slepen van grote orders met mega-omzetten, zegt Merks. "Het vervolgtraject interesseerde hem niet zo. Als wij een opdracht van een paar miljoen hadden binnengehaald, wat voor ons aantikt, vond men het op concernniveau niet de moeite een persbericht uit te sturen." Volgens de UGS PLM-directeur schudde Brown de slapende reus EDS wakker, maar laten zijn opvolgers Michael Jordan en Jeff Heller het concern een realistischer koers varen. "Zij hebben duidelijk gekozen voor ict-uitbesteding en business process outsourcing. De andere twee hoofdactiveiten 'oplossingen' en 'advisering' spelen hierbij een ondersteunende rol. Een logisch gevolg is dat de niet-kerndelen van het bedrijf worden afgestoten, zeker in een periode dat EDS het geld hard nodig heeft."
Oktober vorig jaar kreeg de plm-divisie het bericht over een mogelijke verkoop of beursgang en werd de naam alvast omgedoopt in UGS PLM Solutions.
Niet naar concurrent
De grote klanten mochten vervolgens weer adviseren over het vervolg. Zij wilden niet dat USG PLM zou worden verkocht aan een bedrijvenopkoper of een concurrent. Sommige mededingers benaderen EDS voor een overname, en dat ging soms behoorlijk agressief. "Zo verklaarde PTC tegen klanten van ons dat ze de boel zouden overnemen. Toen heeft EDS de buitenwereld laten weten niet met concurrenten in zee te willen gaan", aldus Merks.
Uiteindelijk viel de keuze op drie durfkapitalisten die alledrie hun sporen hebben verdiend in de ict-industrie: Bain Capital, Silver Lake en Warburg Pincus. Zij gaven aan pas op langere termijn de investeringen terug te willen verdienen; hoogstwaarschijnlijk via een beursgang. "Hun aanpak gaf vertrouwen", stelt Merks. "Ze wilden in hun onderzoek alles op detailniveau weten en kwamen soms met vragen waarvan wij zelfs stonden te kijken."
Vertegenwoordigers van het drietal hebben zitting genomen in de directieraad en bemoeien zich actief met nieuwe contracten. Een van de eerste stappen die zijn gezet, is een verdere professionalisering van de organisatie. Elke vestiging zal met een winst/verlies-rekening moeten werken. Verder overwegen de investeerders de naam toch weer te veranderen in één met minder afkortingen. Een andere stap is het aanschaffen of zelf bouwen van een standaard oplossing voor het beheer van onderhoudsdata (mro: maintenance, repair and overhaul).
Andere markten
Om de positie in de markt te versterken wil USG PLM met meer automatiseerders dan alleen EDS samenwerken, zoals Atos Origin en Cap Gemini. Dit past in het streven om de expertise die het in het huis heeft in andere markten toe te passen, bijvoorbeeld de zorgsector (het beheren van zware, gescande bestanden voor ziekenhuizen) en de modebranche (werkstroomoplossingen in de aanleverketens).
De plm-markt is zeer competitief, benadrukt Merks. Van oudsher ondervindt zijn bedrijf concurrentie van firma's als Autodesk, Dassault, IBM, PTC, Matrix One en Agile/Eigner. Dreigend gevaar komt er uit de erp-hoek, waar leveranciers als SAP, Baan, Oracle (en wie weet straks Microsoft) hun eigen plm-smaak hebben ontwikkeld. Merks merkt dat hun bedrijfspresentaties in de bestuurskamers overtuigender overkomen. "SAP is bijvoorbeeld heel bedreven in het neerzetten van een bedrijfsbrede aanpak. Als een raad van bestuur besluit dat alle software met een S moet beginnen, valt daar moeilijk tegen op te boksen. Van oudsher neigen wij ernaar een technisch verhaal af te steken over productie-ontwikkeling. Daar moeten we wat aan doen."< BR>
België en Nederland
UGS PLM Solutions (omzet: 897 miljoen dollar) werkt in de Benelux met vijftien man in België en vijfenveertig in Nederland (zeven verkopers, tien staf en achtentwintig medewerkers voor implementatie en ondersteuning). Trainingen vinden plaats via zusterbedrijf Cadimp. De softwaremaker bedient in de Benelux zo'n duizend klanten. De omzet ligt dit jaar tussen de vijftien en twintig miljoen euro. Aansprekende klanten in Nederland zijn Asml, Philips, Stork/Fokker Services, het ministerie van V&W en OCE.