Amazon heeft een eigen zoekmachine gelanceerd die A9 heet. A9.com is een onderdeel van Amazon. De zoekmachine beperkt zijn opdrachten niet tot de site van Amazon, maar zoekt ook op de rest van het web.
De zoekmachine A9 maakt gebruik van de technologie van Google. Het mooie aan de zoekmachine schijnt te zijn dat hij ook eerdere zoekresultaten van gebruikers herkent. Verder is er een feauture die 'Search inside the book' heet en heeft Amazon ook een eigen toolbar gemaakt. Verder worden in de zoekresultaten ook gesponsorde links van Google opgenomen. Voorlopig blijft de zoekmachine nog in de testfase.
Met de lancering van een eigen zoekmachine lijkt Amazon rechtstreeks de concurrentie met Google, Yahoo en MSN aan te willen gaan. MSN werkt nu nog aan een eigen algoritme, maar verwacht wordt dat MSN nog later dit jaar met een eigen zoekmachine komt. Amazons A9 leunt nu nog sterk op Google en op Amazon-dochter Alexa, het bedrijf dat is gespecialiseerd in het genereren van verkeer van andere sites voor Amazon.
Bij A9 weigerde men op de vraag in te gaan of Amazon uiteindelijk van plan is om met een eigen zoektechnologie te komen. Bij Google ziet men A9.com in ieder geval voorlopig niet als een bedreiging. “Wij zien Amazon als een zeer gewaardeerde partner”, zegt Google-woordvoerder David Krone in een reactie op het nieuws.