Unisys neemt de verwerking van de papieren betaalopdrachten van Interpay over. Zo'n 130 personeelsleden van de divisie Document Services stappen over. Het vijfjarig contract heeft een waarde van 110 miljoen dollar.
Interpay Document Services digitaliseert in Leusden via scanning en handschriftherkenning jaarlijks circa 110 miljoen papiergerelateerde betalingen voor Nederlandse banken, grofweg te scheiden in geprinte en handgeschreven overschrijvingen. De divisie voert de printverwerking uit voor de Rabobank, Fortis, Friesland Bank en Van Lanschot Bankiers. Het verwerken van handgeschreven acceptgiro's is een collectieve dienst voor het bankwezen.
Interpay stoot Document Services af omdat de interbancaire dienstverlener zich geheel gaat toeleggen op het afwikkelen van elektronische betaalprocessen. “Bovendien neemt het aantal papiergerelateerde betalingen ieder jaar met 7 tot 9 procent af”, zegt directievoorzitter Ben Haasdijk. “Door deze volumedaling zou de verwerking ervan op termijn voor ons niet meer winstgevend zijn. Voor een partner als Unisys, die voor schaalgrootte kan zorgen, kan het wel winst opleveren.” Volgens Haasdijk is niet gekeken naar 'offshoring'. Behoud van werkgelegenheid staat voorop. Hij meldt dat een klein aantal medewerkers via een sociaal plan afvloeit.
De documentverwerking is een voorbeeld van de business process outsourcing (bpo) die Interpay voor banken uitvoert. Deze bpo-dienst besteedt het nu uit aan Unisys. Frank Kaalen, directeur Unisys Nederland, beschouwt het overgenomen Document Services als de basis om te groeien als financiële documentverwerker. Hij verwacht het bulkwerk lonend te houden door nieuwe opdrachten van banken en andere financiële dienstverleners binnen te halen. Unisys, dat in Groot-Brittannië 80 procent van het chequeverkeer afhandelt, wil op het Europese vasteland allereerst een positie opbouwen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.
Kijk voor een uitgebreid artikel in de Computable van 9 april