Marktnanalist Gartner heeft zijn bedenkingen bij Gmail, de gratis webmail-dienst van Google. Voor bedrijven is Gmail zeker niet geschikt, zo waarschuwt Gartner.
Uit het feit dat Garner officieel reageert op de eerder als 1 april-grap bestempelde introductie van Gmail kan worden opgemaakt dat Google weldegelijk serieuze plannen heeft met de nieuwe mail-dienst. Gartner is wel enthousiast over de door Google aangekondigde mogelijkheden om online gearchiveerde e-mail te doorzoeken.
Over de geplande reclameboodschappen is de marktanalist evenwel veel minder enthousiast. Die zouden namelijk verschijnen op basis van de inhoud van de berichten in de (tot 1 gigabyte grote) mailbox van de Gmail-gebruiker. Dat betekent dat Google de inhoud van alle e-mails kan doorzoeken om de interesses van de gebruiker mee te delen aan (potentiële) adverteerders. Daarom raadt Gartner bedrijven af om de gratis webmaildienst van Google te gebruiken. Dat geldt trouwens ook voor andere gratis, webgebaseerde maildiensten. Die zijn volgens Gartner niet genoeg beveiligd en kunnen bedrijven ook geen geschikte beheertools bieden.
Bedrijven die meer mogelijkheden willen om hun mailboxen te doorzoeken, kunnen beter kiezen voor dergelijke tools bij gespecialiseerde leveranciers, aldus Gartner.