De overname van Overture door Yahoo begint effect te sorteren. Yahoo zag de winst in het eerste kwartaal van 2004 verdubbelen tot 101 miljoen dollar. De omzet was 758 miljoen dollar tegen 283 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2003.
Omdat Yahoo zo'n goed eerste kwartaal achter de rug heeft, verhoogt het internetbedrijf zijn prognose voor de rest van het jaar. Waar Yahoo eerst uitging van een omzet ter hoogte van 2,1 a 2,2 miljard dollar, rekent het nu op 2,4 a 2,5 miljard dollar. Ook zit er een aandelensplitsing aan te komen, die de verhandelbaarheid van het aandeel Yahoo bij beleggers moet vergroten.
De goede resultaten van Yahoo zijn vooral te danken aan de site match dienst (paid inclusion) en de precision match-dienst (gesponsorde links) van Overture. Adverteerders blijken vooral de gesponsorde links te zien zitten. Behalve dat de inkomsten uit advertenties en van gesponsorde links met zo'n 48 procent toenamen, nam ook het aantal gebruikers van Yahoo toe.
Het Yahoo-portaal telt nu zo'n 141 miljoen geregistreerde gebruikers. Op het gebied van advertenties deden met name de auto, entertainment, sport en games 'verticals' het goed. De omzet per pageview ligt gemiddeld zo'n 15 procent hoger.
In het eerste kwartaal betaalde Yahoo 208 miljoen dollar aan partnersites die advertenties van Overture plaatsten. Voor iedere keer dat er op een tekstadvertentie wordt geklikt , draagt Yahoo een deel van zijn advertentieinkomsten af aan de partners. Yahoo’s omzet bedraagt, na aftrek van de vergoeding aan partners van Overture, 550 miljoen dollar.
Analisten denken dat de goede resultaten van Yahoo niet berusten op een incident. Zij houden er rekening dat het een exceptioneel jaar wordt voor de internetdienstverlener. Een analist van Piper Piper Jaffray zegt dat de resultaten hem zelfs doen denken aan de cijfers tijdens de 'dotcom boom.'
Yahoo betaalde vorig jaar oktober 1,8 miljard dollar voor de overname van Overture. Eind deze maand nam Yahoo ook prijsvergelijker Kelkoo over.