Adviesraden van Oracle-klanten presten de database- en applicatiefabrikant het aantal mogelijkheden voor integratie met andere softwarepakketten uit te breiden. Niet langer moeten klanten alles in en met Oracle-software uitvoeren; integratie met toepassingen van de concurrent is acceptabel. “Eén omgeving, geen gezeur, dat blijven we de optimale aanpak vinden”, stelt marketing-directeur voor Oracle Nederland, Theo Rinsema. “Maar we zijn aan het bijdraaien.”
|
En dus zwakt Oracle de laatste tijd deze boodschap af. Tegenwoordig roemt het bedrijf de koppelingen en de integratie met concurrerende toepassingen. “De boodschap wordt wat opgerekt, Oracle kan ook heterogene systemen aan.”
Natuurlijk konden de bedrijfsapplicaties en de applicatieserver altijd al samenwerken met concurrenten als SAP, Siebel en Peoplesoft. Maar het is nu makkelijker dan ooit, stelt Rinsema. “Het is een soort Lego geworden.”
Simpeler
Tegen de zomer wil Oracle meer bekendheid geven aan de verbeterde integratie-mogelijkheden. Ze vormen een onderdeel van de zogenoemde ‘Information Architecture’, afgelopen najaar onthuld in San Diego. Er komt een nieuwe versie van de suite van bedrijfsapplicaties (E-Business suite, versie 11.5.10). Daarin zijn volgens de marketingdirecteur meer aanknopingspunten ingebouwd. Geen enkele systeemintegratie is gelijk aan een ander, maar Oracle denkt dat het met deze versie toch veel simpeler wordt.
De zachtere aanpak is ingegeven door de zogenoemde ‘customer advisory boards’, adviesraden van klanten. Hoe word je daar lid van? “Ieder bedrijf kan zich nomineren. Daarnaast vragen we bedrijven met interessante nieuwe toepassingen om mee te doen.” Oracle kon niet een-twee-drie uitvinden welke Nederlandse bedrijven lid zijn.
De adviesraden hebben wat productontwikkeling betreft een formelere status dan de gebruikersgroepen, zegt Rinsema. “Hun inspraak is formeel geregeld.” De gebruikersgroepen, bedoeld voor onderlinge ondersteuning, adviseren het bedrijf gevraagd of ongevraagd over veel meer onderwerpen.
De aanpassing lijkt een knieval naar vooral de grote bedrijven. De aanpak ‘één omgeving, geen gezeur’ slaat volgens Rinsema eerder aan bij de middelgrote en kleinere bedrijven. De grote willen het Oracle-recept echter niet slikken. De kans is groot dat zij al een concurrerende applicatie in huis hebben; die doen ze echt niet zomaar de deur uit, alleen omdat Oracle dat wil.
“Staat er erp, en ze kopen crm, dan gaan ze heus niet hun erp-systeem vervangen.” Was de oorspronkelijke theorie dan fout? Nee, legt Rinsema uit. Optimaal is alle processen te beheersen vanuit een enkel systeem. “Ons doel is natuurlijk om meer Oracle te verkopen. Zo bieden we ze bedrijven een migratiepad.” Eén bedrijf met één database blijft volgens Rinsema het best. Dat erp-systeem moet er op termijn toch uit, meent hij.
Kruisbestuiving
Dezelfde pragmatiek leidde tot het samenvoegen van de twee grote gebruikersbijeenkomsten, Oracle World en Oracle Appsworld tot één nieuwe beurs, Open World. De beurs, die dit jaar achtereenvolgens gehouden gaat worden in Melbourne (Australië, begin juli), Shanghai (China, eind juli) en San Francisco (VS, in december), bestaat nu uit drie delen: een World-deel, een overgang en een Appsworld-deel. In september komt de beurs ook naar Europa, al is nog niet zeker waar.
Eén database, één suite van toepassingen, één beurs. Is er soms sprake van een bezuiniging? Nee, zegt Rinsema, het softwarebedrijf wil zo de twee verschillende bezoekersgroepen mengen. Oracle wil aan beide groepen het gehele verhaal kwijt; het hoopt dat de Appsworld-bezoeker ook eens gaat kijken bij databases, de applicatieservers, de ontwikkeltools en de Collabaration-suite en omgekeerd, dat die ict’ers de ogen eens richten op de applicaties.
Is die scheiding tussen de twee zo sterk? Hindert die opdeling dan ook de verkooporganisatie? Het Nederlandse team bijvoorbeeld, is ingedeeld in groepen per industrie, zoals gezondheidszorg of financiële dienstverlening. Daarin zitten kenners van de zakelijke applicaties en specialisten met grondige kennis van de database of de verschillende servers. Daarnaast zijn er nog partnerbedrijven en is er een telefonische verkoopkanaal. Lopen de specialisten elkaar bij dezelfde klant voor de voeten?
Nee, zegt Rinsema, al geeft hij toe dat de matrixstructuur een enkele keer onder spanning komt, doordat bijvoorbeeld een gespecialiseerde verkoper meer passie stopt in het aan de man brengen van applicaties. “Er is geen interne strijd. We werken goed samen.”
Toch wil vooral crm-fabrikant Siebel hier nog wel eens naar wijzen, als die weer roept Oracle nooit tegen te komen bij de belangrijke klanten. Rinsema: “We zijn de op één of twee na grootste applicatiesoftwareleverancier. Van dergelijke uitspraken krijg ik geen grijze haren.” Over Peoplesoft wil Rinsema niets kwijt. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling worden zo hoog, dat een consolidatie van softwarebedrijven niet uit kan blijven. “Er zijn steeds grotere partijen nodig, de marges nemen af en de druk om vernieuwing neemt toe. Er blijven maar enkele producenten over.”< BR>