Een hybride analyse-omgeving, die olap en ad hoc combineert, levert snellere en betere analyses op, terwijl de kosten dalen, betoogt Jeroen Coenen.
In ‘Intelligente bi-keuze’ (Computable, 26 maart 2004) maakt Jeroen Hovinga duidelijk onderscheid tussen situaties waarin bedrijven genoeg hebben aan één bi-oplossing (business intelligence) en die waarin ze het best af zijn met een olap-systeem. Volgens Business Objects ligt de kracht juist in de combinatie van een olap- en een ad hoc-omgeving, waardoor bedrijven met één systeem zowel olap als ad hoc queries en analyses kunnen uitvoeren. Daarnaast is Hovinga’s argument dat bi een keuze is die nog voornamelijk wordt ingegeven door de it-afdeling onjuist.
Door de stand van de techniek is de keuze voor het juiste bi-systeem steeds minder een technische aangelegenheid; de wensen van de eindgebruikers bepalen in toenemende mate de selectie. In het verleden kreeg de it-afdeling meestal met de vraag: ‘zorg ervoor dat we de juiste informatie uit het systeem kunnen halen’. Op dit moment zijn het echter veel meer de gebruikers die deze keuze (mede) bepalen. Zij kennen namelijk hun wensen ten aanzien van analyses.
Geïntegreerd
Door die verschuiving van de beslissing over de inzet van een bi-tool is ook de behoefte ontstaan aan een geïntegreerde oplossing die inspeelt op diverse gebruikersbehoeften. Gebruikers hebben behoefte aan meer analyse-gerelateerde vragen op voornamelijk hoog geaggregeerd niveau (olap) en vragen die zich richten op de steeds veranderende vragen op detailniveau (ad hoc). Daarom is het niet wenselijk te kiezen tussen een van beide analysevormen; ze moeten beide aanwezig zijn in één systeem.
De integratie van olap- en ad hoc-functionaliteit in één systeem brengt een aantal voordelen met zich mee. Ten eerste het kostenaspect, omdat er niet twee aparte tools hoeven worden aangeschaft. Daarnaast brengt één systeem minder beheer- en onderhoudskosten met zich mee. Verder kunnen gebruikers vanuit één omgeving de verschillende typen analysevragen afhandelen, waardoor de opleidingskosten lager zijn.
Naast de veranderingen die zich voordoen bij de beslissing over de inzet van bi-tools zijn er ook een aantal technologische veranderingen. De belangrijkste is dat sommige databaseleveranciers de technologie van olap binnen één omgeving brengen, zodat gebruikers vanuit één interface de mogelijkheid hebben om beide vraagstukken te beantwoorden (de hybride analyse-omgeving). Hierdoor valt één van de cruciale zaken die binnen de informatie-analyse spelen op de juiste manier af te handelen: het creëren van één versie van de waarheid.
Inzicht
De samenwerking tussen Business Objects en Oracle toont dat beide omgevingen goed samengaan. Samen hebben ze bij uitgeverij Audax een nieuw datapakhuis opgezet, waarbij gebruik wordt gemaakt van zowel olap-functionaliteit als ad hoc query en -analyse. Dit alles om sneller betere analyses te genereren voor een grotere groep medewerkers, beter inzicht te krijgen in bedrijfsprestaties, en het leverancierskanaal te optimaliseren door stuurinformatie over leveringen en retouren snel te genereren.
Audax geeft niet alleen eigen tijdschriften uit, maar beschikt ook over een compleet distributiecentrum van waaruit opslag en transport van tijdschriften en boeken naar supermarkten, tabakswinkels, benzinestations, AKO- en Bruna-winkels plaatsvindt. In totaal wordt vier keer per week aan zo’n twaalfduizend verkooppunten in de Benelux geleverd en krijgt de afdeling automatisering zo’n 220 GB aan data te verwerken op jaarbasis. Per verkooppunt wordt bijgehouden welke tijdschriften en boeken geleverd worden en wat niet is verkocht. De keuze voor een geïntegreerd systeem werd ingegeven door de bedrijfsactiviteiten. Audax wilde fors besparen op licenties en onderhoud, en aan de gebruikerskant ontstond de vraag naar snellere analyses.
De integratie van olap-technologie in de database maakte het mogelijk om via standaard SQL multidimensionale data te benaderen. De eerste ervaringen laten zien dat de nieuwe omgeving over meer functionaliteit beschikt, zoals uitgebreide detailanalyses, ad hoc queries en één geïntegreerde omgeving. Gebruikers kunnen nu binnen een paar seconden detailanalyses boven water halen. De totale organisatie bespaart jaarlijks zo’n honderdduizend euro aan licentiekosten en onderhoud.< BR>
Jeroen Coenen, marketing manager Business Objects Nederland