Computers op school betekenen niet dat de prestaties van leerlingen verbeteren, eerder nog verslechteren. Dat blijkt uit vier studies – twee Amerikaanse, een Israëlische en een Nederlandse – die kort na elkaar zijn gepubliceerd.
De vier studies komen tot dezelfde conclusie volgens de Volkskrant: het effect van computeronderwijs op de lees-, taal- of rekenvaardigheden van leerlingen is verwaarloosbaar klein of zelfs negatief. De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers, maar concentreren zich op de computerprogramma's die gebruikt worden om een onderwijzer te vervangen.
“Het is alsof je gelooft dat Sesamstraat uitzenden in de klas de leerling ook vooruit zal helpen”, zo schreef een Amerikaanse wetenschapper al in 1995. Volgens hem kan onderwijs niet zonder toezicht en discipline.
De economen Angrist en Lavy trekken de conclusie dat het geld dat werd besteed aan tienduizenden computers in Israëlische klaslokalen, beter naar 'extra leraren of kleinere klassen' had kunnen gaan. Deze laatste maatregelen hebben namelijk wél aantoonbaar goede effecten op de prestaties van leerlingen, terwijl de nieuwe computers geen effect bleken te hebben, aldus de onderzoekers.
Het opvallendst is het Amerikaanse onderzoek naar het software leerprogramma Fast For Word. Honderdduizenden leerlingen in de VS gebruiken dit programma om beter te leren lezen. Twee Amerikaanse economen concluderen op basis van een groot statistisch onderzoek dat het helemaal geen effect heeft. Uiteraard is niet iedereen het eens met deze conclusies, die volgens sommigen gebaseerd zijn op 'twijfelachtig
onderzoek’.
Ict op School bekritiseert computeronderzoek
In het programma “Hoe? Zo!”, van radio 747 AM, heeft Ict op School-medewerker Alfons ten Brummelhuis de degens gekruist met de heer Oosterbeek, hoogleraar onderwijseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderwerp van gesprek was het onlangs gepubliceerde onderzoek naar beleidsmaatregelen ten behoeve van scholen met meer dan 70% allochtone leerlingen. Ict op School is het niet eens met één van de conclusies van dit onderzoek ‘computeronderwijs lijkt geen effectieve methode’.
U kunt de uitzending (totaal 1 uur, het bewuste stukje start bij 13 minuten) online beluisteren (Real-formaat) .
http://www.ictopschool.net/onderzoek/nieuws/Nieuwsbericht.2004-04-01.2616
Ik ben het hier helemaal niet mee eens, jong geleerd oud gedaan is een oud spreekwoord. PC’s in de klas zijn de bodem voor de toekomst. Men komt van school het eerste wat je tegen komt is een PC. Taken als met Word of Office werken is van gooot belang. Wat kan wel en wat kan niet in de ITC wereld. Begrijp niet waar men de stelling vandaan haald.
Kees,
even bij de les blijven. In het artikel staat letterlijk:
“De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers”. wat dat betreft zijn ze het dus met je eens. Echter, de onderzoeken waren gericht op de prestaties van de leerlingen!