Overname Softface door Ariba zorgt voor positionering op gebied van spend analyse.
Ariba, leverancier van oplossingen op het gebied van Enterprise Spend Management, neemt het bedrijf Softface over, een private onderneming gericht op het managen en verbeteren van uitgavenbeheer. Ariba was al één van de belangrijkste spelers op het gebied van sourcing en procurement. Met de overname van Softface neemt Ariba nu ook een belangrijke positie in op het gebied van spend analyse.
De overname, die naar verwachting begin april zal worden afgerond, zorgt ervoor dat Ariba Solutions Delivery en Ariba Analysis verder kunnen worden uitgebreid met functionaliteiten als het opschonen, verrijken en classificeren van data. Organisaties kunnen nu grote aantallen ongeclassificeerde spend data van diverse systemen converteren naar één werkbaar systeem, waardoor uiteindelijk organisatiebreed aanzienlijke besparingen behaald kunnen worden.
Ariba en Softface hebben een strategische relatie sinds juli 2003 en hebben 6 gezamenlijke klanten. Een daarvan is PPG Industries, dat onlangs door Purchasing Magazine een award kreeg voor haar initiatieven in het verkrijgen van inzicht in de uitgaven.
Jim Polak, Director General Purchasing bij PPG: “Na een uitgebreide zoektocht van beschikbare oplossingen voor het analyseren van onze uitgaven, hebben we Ariba en Softface geselecteerd om ons te helpen meer uit onze spend data te halen. Deze informatie komt uit 20 verschillende systemen en omvat jaarlijks meer dan US $5 miljard aan uitgaven. De combinatie van Ariba’s spend management oplossingen en expertise met Softface’s geavanceerde technologie voor het opschonen, verrijken en classificeren van data is goed nieuws voor PPG. We verwachten dat het ons zal helpen met het jaarlijks besparen van miljoenen dollars, alleen al door het verbeteren van de datakwaliteit.”