Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: ‘The never ending story?’ Wie heeft de langste?
‘The never ending story?’
… ja, de zaak tussen Microsoft en de EU. De Europese Commissie verplicht Microsoft in Europa versies van Windows beschikbaar te stellen met én zonder Media Player. Wereldwijd wordt dit geduid als een flinke tik op de vingers van Microsoft. Tja. Je kunt nu toch al uittekenen dat het effect van deze maatregel marginaal zal zijn. Microsoft mag namelijk beide versies voor dezelfde prijs uitbrengen. Voor computerleveranciers is er daarom zelfs geen economisch argument Microsoft tegen de haren in te strijken. De gemiddelde consument zal het bovendien allemaal worst zijn, want de mediaspeler van Microsoft is minstens zo goed als die van de concurrentie. Alleen als de ‘Windows-zonder’ versie duidelijk goedkoper was geworden, zou de concurrentiepositie van Apple en Real Networks zijn verbeterd. Een dergelijke verregaande bemoeienis achtte de Commissie kennelijk niet haalbaar.
Het belang van deze maatregel is daarom vooral de precedentwerking: softwarebundeling is voor Microsoft geen vanzelfsprekende strategie meer. Met dit in handen kan de EC in toekomstige gevallen sneller ingrijpen, tenminste als het huidige besluit alle beroepsprocedures overleeft – wat nog maar de vaag is.
Die bemoeienis blijft overigens niet iets om naar uit te zien. Stel je voor dat Brusselse bureaucraten gaan bepalen welke functies er in de nieuwe Windows mogen? Je kunt je voorstellen dat Ballmer c.s. daar een nachtmerrie van krijgen. Maar is er een alternatief voor de voortgaande concurrentievervalsing?
Er dienen zich in de naaste toekomst al een paar interessante dilemma’s voor de EC aan.
Microsoft werkt bijvoorbeeld hard aan nieuwe zoektechnologie. De aanval op Google is gestart. In de laatste MSN-update voegde Microsoft al een zoekbalk toe à la Google. Binnenkort volgt een nieuwsaggregatiedienst vergelijkbaar met Google News. En er zit meer aan te komen volgens het aloude Microsoft-principe: overnemen en uitbreiden. De laatste stap is natuurlijk dat dit fraais allemaal geïntegreerd in Windows wordt aangeboden. Een voorbeeld van goede innovatie of concurrentievervalsing?
Neem antivirustechnologie. Microsoft heeft een speerpunt van beveiliging gemaakt. De hele wereld schreeuwde daar om. Dat levert behalve veel lapwerk ook functionele uitbreidingen die nu door applicaties van andere softwareleveranciers worden gedekt. In XP zit al een ‘personal firewall’. Maar wat als Microsoft met eigen virusprotectie komt? Een jaar geleden kocht het de Roemeense virusbestrijder Gecad Software. En in november 2003 trof het een regeling met Computer Associates (CA) die alle Windows-gebruikers het recht geeft op een jaar gratis antivirus- en firewallsoftware van CA. Zelfs dit opzetje leidde al tot een flinke dip in de koersen van de marktleidende virusbestrijders Symantec en Network Associates. Virusprotectie is een logische uitbreiding om het Windows-platform veiliger te maken. Voor consumenten kan deze innovatie een zegen zijn. Maar onder welke voorwaarden kan Microsoft eigen software naar voren schuiven zonder te worden beschuldigd van concurrentievervalsing? Ik wens de EC veel wijsheid toe.
Wie heeft de langste?
… de overnemende partij. Fusies en overnames worden door betrokken partijen altijd als onvermijdelijk gepresenteerd. Synergie, schaalvoordelen, consolidatie in de markt. Maar in de praktijk blijkt dat grote overnames vaak geen succes zijn. De ratio is op de keper beschouwd vaak ver te zoeken. IJdeltuiterij en machogedrag van bestuurders zijn eerder drijvende krachten achter ‘overnamegevechten’. Wie heeft de langste? Wie verdient straks het meeste?
Maar allianties kunnen een goed alternatief zijn voor fusies. Orange, Telefónica Móviles, TIM en T-Mobile treden nu naar buiten met de alliantie Free Move. Via grensoverschrijdende diensten, onderlinge verkeersafspraken en het bundelen van inkoopkracht kunnen ze met name grote ondernemingen hetzelfde bieden als Vodafone. Met de alliantie Starmap streven MMO2, het Italiaanse Wind, het Spaanse Amena en het Noorse Telenor hetzelfde na. Alleen, waar is KPN?< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.