De nieuwe anti-spamwetgeving gaat ook gelden voor mailadressen bij bedrijven. Tot nu toe was er alleen een verbod gepland op ongevraagde mailreclame aan consumenten.
Deze koerswijziging kwam woensdagmiddag in een debat met de Tweede Kamer tot stand. Minister van Economische Zaken Laurens-Jan Brinkhorst nam de motie van Pvda-kamerlid Martijn van Dam en CDA-er Joop Atsma over, waarin zij voorstelden het onderscheid tussen rechtspersonen ofwel bedrijven en consumenten in de nieuwe regels op te heffen. Van Dam had in eerder overleg tussen de Kamer en de minister over spam er al op gehamerd dat met dit kunstmatige onderscheid het spamprobleem bij bedrijven straks niet aan te pakken zou zijn. Hij wist nu wel een kamermeerderheid te organiseren, doordat het CDA zich bij hem aansloot.
De overname van de motie door de minister is bijzonder. Tot nu toe heeft Brinkhorst bij de invoering van de nieuwe anti-spamwetgeving aangegeven niet teveel uit de Europese pas te willen lopen. De wet, die na behandeling in de Eerste Kamer waarschijnlijk in mei van kracht wordt, is gebaseerd op opt-in regels van de EU. Deze zijn met name gericht op bescherming van Europese burgers tegen spam, maar verklaren daardoor bedrijven vogelvrij.