Het overgrote deel van het Nederlandse bedrijfsleven is te behoudend om te experimenteren met elektronische productidentificatie door radiotechnologie.
“Gilette laat Nederland in zijn experimenten met rfid-technologie niet voor niets links liggen. Door het lage innovatiepeil van Nederlandse bedrijven doet de onderneming hier geen proeven, omdat het niet in herhaling wil vallen. In België staan zo drie bedrijven klaar ” Dit zei Jack Pool, value chain director bij de Benelux organisatie van Gilette. Hij was één van de sprekers op het jaarlijkse ECR-congres (Efficient Consumer Response) waar één sessie gewijd was aan de mogelijkheden van rfid. De huidige prijzenoorlog tussen supermarkten kreeg meer aandacht van groot-winkelbedrijven en hun leveranciers. Ook het vergroten van de efficiëntie door toepassing van edifact-communicatie stond nog steeds prominent op de agenda.
Te behoudend
Hans van Grieken, vice president van het innovatiecentrum van Cgey in Nederland, legt een rechtstreeks verband tussen het gebrek aan innovatie in Nederland en de schaarse proeven met rfid hier. “Nederlandse bedrijven zijn te behoudend. Het adviesbureau waarvoor ik werk, is betrokken bij een beperkt aantal proeven. Ik mag om contractredenen hun naam alleen niet noemen. Hetzelfde rijtje bedrijven Hoogvliet, Ahold en Gilette dat hier vandaag bij het ECR-congres over rfid aan het woord is, was dat drie jaar terug ook al”, aldus Van Grieken.
Ahold gaat in april een proef starten met radiochips op herbruikbare kratten en karren die het voor de distributie van zijn producten naar de winkels gebruikt. Volgens Erwin Veer, rfid-specialist bij Ahold, begint het concern met reden nu pas met rfid. “Voorlopers op rfid-gebied als Marks & Spencer en het winkelbedrijf Hoogvliet hebben allebei te maken met een redelijk gesloten distributieketen. Die van Ahold is open. Daardoor heeft het concern moeten wachten op de nodige standaarden voordat het van start kon gaan.”
Ahold gaat alleen herbruikbare items van rfid-labels voorzien. Deze keuze is volgens Veer logisch. “De investering ligt lager als je de chips voortdurend hergebruikt. Aholds proef met rfid blijft in eerste instantie beperkt tot één distributiecentrum en één retailer. Pas na gebleken succes wil het bedrijf later dit jaar de proef uitbreiden naar meerdere distributiecentra’s en toeleveranciers. Ahold is actief betrokken bij het tot stand komen van de rfid-standaarden door werkgroepen van de GCI en het EPC Global-initiatief. < BR>