Red Hat gaat met nieuwe producten de concurrentie aan met Novell, maar doet dit zonder het aangekondigde partnerprogramma.
Dit blijkt uit een interview dat het Amerikaanse CRN had met Matthew Szulik, CEO van Red Hat. Volgens de directeur blijft de Linux-leverancier werken met ‘grote’ system integrators zoals HP en IBM Global Services. Daarmee lijkt Szulik afstand te nemen van de eerdere bekendmaking dat Red Hat grootschalige plannen had voor een indirect verkoopkanaal. In februari stelde het bedrijf Mike Evans aan om een partnerprogramma te ontwikkelen en te implementeren, dat tegen het einde van dit jaar geïntroduceerd zou worden.
‘De vraag is: gaat het om breedte of om diepte,’ vraagt Szulik retorisch. ‘We hadden de afgelopen zes jaar wel twintigduizend partners aan kunnen trekken, maar paste niet in onze strategie. Onze strategie is dat we ons duidelijk richten op een marktsegment waar we direct verkopen, en dat is de zakelijke markt. Daarbij willen we relaties ontwikkelen zodat we, wanneer we een partnerprogramma voor het verkoopkanaal opzetten, ervoor kunnen zorgen dat partners geld verdienen en dat er geen kanaalconflicten ontstaan.’