Yahoo, het bedrijf achter de gelijknamige zoekmachine, heeft Kelkoo overgenomen, leverancier van een internetdienst voor prijsvergelijkingen. Yahoo betaalde 576 miljoen dollar voor het Europese bedrijf.
Met de dienst van Kelkoo kunnen surfende gebruikers prijzen vergelijken wanneer ze een product online willen kopen. Volgens Yahoo versterkt de overname zowel de commerciële initiatieven van het Amerikaanse bedrijf, als de online marketing-diensten rond de zoekmotor. Die worden geleverd via dochterbedrijf Overture Services.
Marktanalist Forrester verwacht dat de inkomsten uit elektronische handel in Europa zullen toenemen van 48,5 miljard in 2004 tot 202,3 miljard in 2009. Veel online shoppers gaan op zoek naar de interessantste koopjes op het internet vóór ze tot een aankoop overgaan. Volgens marktonderzoeker Jupiter Research zal tegen 2008 ongeveer 29 procent van alle online aankopen in de Verenigde Staten beïnvloed worden door online opzoekwerk.
De interesse van Yahoo in Kelkoo is dan ook logisch. Het van oorsprong Franse bedrijf is actief in negen landen en bereikt naar eigen zeggen 10 procent van de Europese internetgebruikers. Via de zoekmotor van Kelkoo kunnen gebruikers de producten vergelijken van ruim 2500 online winkels, samen goed voor meer dan drie miljoen producten in 25 categorieën, waaronder boeken, film, muziek, spelletjes en consoles, mobiele telefoons, reizen, consumentenelektronica, computers, kleren en auto's.
De overname moet in het tweede kwartaal van dit jaar rond zijn. Kelkoo wordt dan een dochterbedrijf van Yahoo, onder leiding van Pierre Chappaz, de stichter en huidige ceo van