Zoals zoveel bedrijven en instanties binnen de ict, kende ook Media Plaza moeilijke jaren. Volgens Wim van Rooijen is de organisatie nu klaar voor de toekomst. Maar, “we moeten minder in onszelf gekeerd zijn.”
“De eerste honderd dagen in een nieuwe werkomgeving betekenen voor mij vooral rondkijken”, stelt Wim van Rooijen. “Daarnaast wil ik in die periode veel mensen spreken en een antwoord vinden op de vraag 'waarom zijn we als stichting op aarde'.”
Dit neemt niet weg dat Van Rooijen al een eerste analyse paraat heeft: “wat in ieder geval opvalt, is dat Media Plaza te veel in zichzelf gekeerd opereert. We moeten de blik weer naar buiten richten, met de ruggen tegen elkaar en niet langer met onze gezichten naar elkaar”.
Die constatering moet volgens de nieuwe directeur zeker niet als een verwijt naar zijn voorganger Wim Bens begrepen worden. “De introverte houding is een logisch gevolg van de problemen die we de afgelopen jaren kenden”. Ook Media Plaza had het zwaar, zoals veel bedrijven en organisaties. “De periode 1997 tot 2000 was een fase van sterke groei, in 2000 is op basis van die groei nog eens flink geïnvesteerd in een verbouwing. Dat zorgt voor hoge afschrijvingskosten.”
Volgens Van Rooijen is het centrum nu klaar voor een tweede periode van groei. “We zien dat de economie aantrekt, en dat de overheid grote bedragen reserveert voor innovatie en voorlichting omtrent nieuwe technieken. Hierbij kunnen en zullen wij een belangrijke rol spelen”.
Van Rooijen was naar eigen zeggen toe aan een functie als algemeen directeur, na jaren te hebben gewerkt in grote organisaties als Defensie en Getronics. “Naast affiniteit met de missie van Media Plaza, als plaats waar kennis wordt gedeeld tussen vele partijen, spreekt de omgeving, het futuristische gebouw me ook zeer aan.” Was het tot voor kort zo dat het stichtingsbestuur steeds drie jaar vooruit keek, Van Rooijen wil Media Plaza neerzetten als definitieve instantie en verder in de toekomst kijken.
Kijk voor een uitgebreid artikel in de Computable van 26 maart 2004.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe directeur dit gaat aanpakken. Mijn inschatting is dat de problemen van Media Plaza niet zo zeer aan de economische omstandigheden liggen, maar aan het concept Media Plaza. Een vergadercentrum dat alleen op techniek gefocust is en niet op ontmoeten, contact leggen, open staan en leren van elkaar als menselijke wezens is leuk voor één keer, maar niet voor herhaald bezoek. Persoonlijk ervaar ik Media Plaza als het meest onaangename vergadercentrum van het land. Je verkeert de hele dag in gesloten ruimtes zonder daglicht en verse lucht, gemeenschappelijke ruimtes vooral zwart of donkerblauw en met gedempt licht, zaaltjes alleen bedoeld om passief te zitten. Je kunt als facilitator een mooie smartscreen gebruiken, maar wat met de tafels schuiven of rondlopen of groepjes vormen is er niet bij. Zodra je iets op de muur plakt komt er toevallig iemand binnenlopen die vertelt dat dat niet mag. Ik vind het een schoolvoorbeeld van doorgeschoten techniek en de-humanisering van menselijke contacten. Ik vraag me af hoe het personeel het ervaart om daar te werken? Maar voor de nieuwe directeur die toe is aan een uitdaging ligt er natuurlijk een mooie taak. Veel succes.