Zoals zoveel bedrijven en instanties binnen de ict, kende ook Media Plaza moeilijke jaren. Volgens Wim van Rooijen is de organisatie nu klaar voor de toekomst. Maar, “we moeten minder in onszelf gekeerd zijn.”
|
Dit neemt niet weg dat Van Rooijen al een eerste analyse paraat heeft: “wat in ieder geval opvalt, is dat Media Plaza te veel in zichzelf gekeerd opereert. We moeten de blik weer naar buiten richten, met de ruggen tegen elkaar en niet langer met onze gezichten naar elkaar”.
Die constatering moet volgens de nieuwe directeur zeker niet als een verwijt naar zijn voorganger Wim Bens begrepen worden. “De introverte houding is een logisch gevolg van de problemen die we de afgelopen jaren kenden”. Ook Media Plaza had het zwaar, zoals veel bedrijven en organisaties. “De periode 1997 tot 2000 was een fase van sterke groei, in 2000 is op basis van die groei nog eens flink geïnvesteerd in een verbouwing. Dat zorgt voor hoge afschrijvingskosten.”
Volgens Van Rooijen is het centrum nu klaar voor een tweede periode van groei. “We zien dat de economie aantrekt, en dat de overheid grote bedragen reserveert voor innovatie en voorlichting omtrent nieuwe technieken. Hierbij kunnen en zullen wij een belangrijke rol spelen”.
Van Rooijen was naar eigen zeggen toe aan een functie als algemeen directeur, na jaren te hebben gewerkt in grote organisaties als Defensie en Getronics. “Naast affiniteit met de missie van Media Plaza, als plaats waar kennis wordt gedeeld tussen vele partijen, spreekt de omgeving, het futuristische gebouw me ook zeer aan.” Was het tot voor kort zo dat het stichtingsbestuur steeds drie jaar vooruit keek, Van Rooijen wil Media Plaza neerzetten als definitieve instantie en verder in de toekomst kijken.
Geen consumenten
Media Plaza wil daarbij nadrukkelijk verder gaan dan het presenteren van nieuwe uitvindingen en gadgets. “Natuurlijk kun je hier in het centrum leuke nieuwe dingen zien, zoals technieken uit de woonkamer van de toekomst, maar dat is geen doel op zich”, stelt Van Rooijen. Media Plaza richt zich immers niet op consumenten en is daardoor niet te vergelijken met het Evoluon of Living Tomorrow. “Het gaat ons er vooral om mensen uit het bedrijfsleven duidelijk te maken wat ict voor hen kan betekenen, hoe ze maximaal kunnen profiteren van nieuwe ontwikkelingen.”
Ook in dat opzicht veranderde wel wat in vergelijking met de ict-hype van de jaren negentig . Van Rooijen: “In die jaren waren het vooral de e-business managers die ons bezochten. Die functies zijn binnen bedrijven vaak geschrapt. Het is nu de lijnmanager die verantwoordelijk is voor de ict-vernieuwing binnen de organisatie. Anders dan bij zijn voorganger, die alles mocht en kon aanschaffen wat nieuw en vol beloftes was, klinkt nu al na twee zinnen de vraag: welk rendement levert de techniek me op, hoe zit het met de tco?”
Deze ontwikkeling brengt met zich mee dat de doelgroep van Media Plaza divers is. “We willen nog steeds de mensen bereiken die als eerste een techniek omarmen, maar dan vooral om hen een voorbeeld te laten zijn voor anderen.” Die anderen zijn de vele managers die een deel van hun tijd te maken hebben met ict.
Het delen van ervaringen geschiedt niet alleen via seminars, maar ook door bedrijven te belonen voor goede prestaties, zoals bij het Nationaal ICT Event, waar binnen verschillende categorieën de belangrijkste ict-prijzen van Nederland worden uitgereikt. “Je ziet dat bedrijven in alle categorieën doelgroep van Media Plaza zijn”, stelt Van Rooijen, die eraan toevoegt graag te onderzoeken hoe het mkb sterker vertegenwoordigd zou kunnen zijn binnen het prijzengala. “De ict-sector kan veel leren van het mkb. Onder de titel ‘de week van de ondernemer’ organiseert het mkb juist deze week een groot aantal seminars in Utrecht. Ze presenteren zich daar als een eenheid, terwijl de ict-branche vooral verdeeld is. Zo kun je nooit een vuist maken.”< BR>