De hemelbestormers zijn van de Cebit vertrokken. De realiteitszin lijkt te zijn teruggekeerd in de hallen tijdens de achttiende editie van ’s werelds grootste ict-beurs in Hannover.
|
De teneur van dit soort opmerkingen past bij het verhaal van Brian Kardon, chief strategy officer van Forrester Research. Zijn motto voor de periode 2003-2006 is ‘Get Real’; fabrikanten en leveranciers moeten zich richten op het verbeteren en toepasbaar maken van de technologie en diensten die ze reeds in huis hebben. “Al die termen die computerbedrijven bezigen, zoals adaptive, on demand, seamless computing of utility computing, betekenen maar één ding: ‘het werkt nog niet, maar we zijn het aan het maken’.” De komende periode kent geen technologisch spannende, gouden rand, zoals in de periode 1996-2000, maar, benadrukt Kardon, het is wel een interessante tijd met échte bedrijven die geld verdienen en loyale klanten hebben.
De Forrester-analist wijst er verder op dat de normalisering van de ict-industrie gepaard gaat met een grote opruiming onder de vele leveranciers en het op een lijn komen zitten van directeuren en it-managers over de rol die ict in hun organisatie moet spelen. Op technologisch gebied voorziet hij een groei van open source-software, rfid en draadloze en mobiele communicatie. In de huiskamer vindt een betaalbare integratie plaats tussen hardware, breedband en toepassingen.
De stand
Over het algemeen overheerste op de Cebit 2004 een voorzichtig positieve sfeer.
De Bitkom, de Duitse tegenhanger van branchevereniging Nederland~ICT, voorspelde tijdens de openingsceremonie een wereldwijde ict-groei van 4 procent. Europa (3 procent) en Duitsland (2,5 procent) blijven wat achter. De beursorganisatie meldde dat er bijna 6500 standhouders (waarvan 43 procent niet-Duits) uit 64 landen aanwezig waren op de editie 2004. Zij telde de eerste drie dagen van de beurs, die totaal zeven dagen duurde, circa 220duizend bezoekers. Op de matig bezochte expo in 2003 kwamen uiteindelijk 560duizend mensen af, verspreid over acht dagen.
Opmerkelijk was het groeiende aantal bedrijven uit Zuidoost-Azië/China en Oost-Europa die zich op de beurs presenteerden. Uit eerstgenoemde regio kwamen bijna twaalfhonderd firma’s (Taiwan: 700, China: 190, Korea: 160 en Hongkong: 140) en er bleken ruim 250 Oosteuropese ict-ondernemingen vertegenwoordigd te zijn.
Hiertegenover stond de teruggang in Amerikaanse en Japanse stands met respectievelijk 10 en bijna 30 procent. Veel firma’s zegden om budgettaire redenen af of vonden de Cebit te Duits. Grote afwezige was informaticareus Hewlett-Packard, die zijn grote stand onderverhuurde aan Microsoft.< BR>