Het vissen naar financiële gegevens via nepberichten en illegale kopieën van websites komt ook in Nederland steeds vaker voor. Onder andere Fortis Bank en de Postbank hadden er last van.
“Hoewel mailfraude een verschijnsel is dat vooral in Engelstalige landen als de VS, Engeland en Australië grote vormen aanneemt, duikt het ook in Nederland steeds vaker op.” Dit zegt Henk Bronk. Hij is manager van het technisch team bijhttp://Govcert.nl, het Computer Emergency Response Team van de Nederlandse overheid. Deze dienst informeert via een waarschuwingsdienst consumenten en kleinere bedrijven over computervirussen en handelt voor overheidsinstellingen netwerkbeveiligingsincidenten af.
Govcert probeert via voorlichting mensen voor het verschijnsel te waarschuwen. Ook sommige computervirussen, zoals Mimail.q, dat mensen attendeert op kwetsbaarheden in Microsoft-software, vragen internetters vertrouwelijke gegevens in te vullen. Onlangs wijdde het een nieuwsbrief aan herkenning van veilige websites aan de hand van certificaten. Govcert roept bedrijven op om websites en servers van deze certificaten te voorzien, zodat kopie en officiële site beter van elkaar te onderscheiden zijn.
Honderden Nederlandse internetters ontvingen in januari een elektronisch nepbericht waarin de Postbank klanten vroeg hun accountgegevens in te voeren. De nepsite, die bij een Amerikaanse isp gehost werd, is binnen een dag uit de lucht gehaald. Fortis Bank liet zomer vorig jaar zo'n nepsite, ook bedoeld om vertrouwelijke gegevens te verzamelen, sluiten. Hoeveel andere bedrijven op deze manier opgelicht zijn blijft onduidelijk, omdat bedrijven niet graag geassocieerd worden met fraude.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 26 maart 2004.