Vandaag herlanceert VNU Business Publications het vakblad Emerce. Lezers kunnen kiezen voor een abonnement op de print-versie of de digitale versie die verspreid wordt via de Zinio-software. Het eerste nummer wordt louter digitaal verspreid. De digitale Emerce heeft dezelfde inhoud en dezelfde layout als de papieren versie, en biedt extra mogelijkheden voor rich media.
De eerste vernieuwde Emerce verschijnt volledig digitaal en is vanaf nu kostenloos te downloaden. De digitale distributie wordt door Zinio Systems verzorgd, wereldwijd marktleider op het gebied van digitale tijdschriften. Voor de lezer heeft het digitale tijdschrift een aantal praktische extra mogelijkheden zoals het digitaal bewaren van nummers, de zoekfunctie en het maken van elektronische aantekeningen in artikelen.
Emerce biedt een platform via print, online en events voor business innovators, die zo met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen. Sinds jaar en dag is het mogelijk de op Emerce-artikelen te reageren. Ook op artikelen uit de Zinio-editie kan gereageerd worden, zij het niet binnen Zinio zelf . Voor elk artikel is een aparte web-pagina aangemaakt met een korte omschrijving van het artikel. Deze artikel-pagina’s zijn makkelijk te vinden via een index. Op de artikel-pagina’s kunnen de lezers reacties insturen, die na screening door de redactie al dan niet geplaatst worden.
Op 20 april, bij de opening van de beurs The ICT & Networking Event in de RAI, zal de tweede editie van Emerce ook weer in print gepresenteerd worden. Dan maakt Emerce tevens haar nieuwe columnisten bekend, waarvan Yves Kummer (reclamebureau John Doe) nu alvast zijn opwachting maakt in het eerste nummer.
Emerce beweegt zich op het snijvlak tussen business, marketing en technologie en is bedoeld voor business innovators: ambitieuze managers of ondernemers die vernieuwingen in het bedrijfsleven najagen en technologie zien als een belangrijk instrument om hun businessdoelstellingen te bereiken.
De redactie van Emerce kiest voor een mix van diepgravende achtergrondartikelen, aansprekende cases en praktische informatie die zowel startende ondernemers als businessmanagers aanspreekt. Altijd vanuit een kritische invalshoek en met oog voor harde resultaten van business cases en toepassingen van informatietechnologie.
Het eerste nummer bevat onder andere business cases van Emmy’s, Wessanen/Boas, Basiq Air en Lyzia.com, plus achtergrondartikelen over vergelijkingssites, rich media, de electronic product code, de anti-spamwet en social software. De rubriek Feiten en cijfers is weer in ere hersteld, met deze maand extra aandacht voor het gebruik van prijs- en productvergelijkingssites.
Bij wijze van experiment is het omslagartikel over social software ook als wiki te lezen en te redigeren. Een wiki stelt lezers in staat op een gecontroleerde manier mee te schrijven aan een tekst. In die zin is het te beschouwen als social software. Toine van der Heijden, de auteur van het omslagverhaal over social software, beheert de wiki op emerce.editme.com.
Emerce is een betaalde vaktitel en zal alleen via een abonnement te verkrijgen zijn. Een abonnee wordt de mogelijkheid geboden het magazine in print en / of digitaal te ontvangen. Een jaarabonnement op het printmagazine kost € 55,-, de digitale versie € 45,-. Een abonnement op zowel de papieren als de digitale editie kost € 65,-.