Bij de Nederlandse vestigingen van Ahold vinden dit jaar vier proeven plaats met rfid-technologie. Dit zei rfid-coördinator Ahold Erwin Veer op een paneldiscussie bij het jaarlijkse congres van ECR Nederland.
Het betreft haalbaarheidsproeven in de logistiek van de retailer, waarbij zogenaamde reusable assets zoals bakken en containers voorzien zijn van tags. Voor twee proeven zijn de investeringen vrijgegeven. De andere twee wachten nog op goedkeuring van de directei. Veer voorziet voor 2009 geen toepassing van rfid-technologie bij individuele producten. "En waarschijnlijk duurt dat nog langer."
Ahold heeft tot op heden geen ruchtbaarheid gegeven aan de plannen met rfid. Het zijn fabrikanten als Gillette en Beneton die het voortouw namen, en grote retailers zoals Wal Mart, Tesco en Metro. Wal Mart verlangt van al zijn leveranciers dat ze per 1 januari 2005 hun dozen van tags voorzien, en Metro heeft die deadline zelfs al op november dit jaar gezet. "Er zijn redenen waarom die bedrijven met sexy persberichten komen," verduidelijkt Veer, doelend op de noodzaak om acceptatie van de nieuwe technologie te stimuleren. "Wij als Ahold hebben echter geen behoefte om te communiceren wat we doen met rfid, althans niet vanuit logistieke optiek. Bij onze proeven zijn maar een paar bedrijven betrokken."
Hij heeft nog een advies voor bedrijven die met rfid-technologie aan de slag willen. "Volg de wereldwijde standaards. Ga alsjeblieft niet zelf experimenteren, want dan ontdek je over een jaar of twee dat je investeringen niet compatible zijn met de markt. Als je de omzetten optelt van de partijen in EPC (onder meer Wal Mart, Tesco, Metro en Ahold) dan heb je het over een gezamenlijke omzet van 600 miljard dollar. Voeg daar het Amerikaanse ministerie van Defensie bij, en samen staan we voor 800 tot 900 miljard. Dus heb nou niet de illusie dat je hier in Nederland een eigen standaard kunt gaan uitvinden."
Er bestaat tenslotte discussie over het privacyvraagstuk. Rfid-tags op individuele producten zijn pas in 2009 voorzien, maar toch is er al onrust ontstaan over een technologie waarmee producten tot in de privésfeer te volgen zouden zijn. "Technologen denken meestal niet na over public relations", waarschuwt Jack Pool van Gillette Benelux. "In Engeland is commotie ontstaan omdat Tesco zo dom was bij een proefopstelling van ons videocamera’s te plaatsen. Dat is geen goede manier om deze technologie te beproeven." Adjunct-directeur Boersma van de Stichting Merkartikel stelt voor om de kwestie stil te houden. "Die discussie hoeft helemaal nog niet gevoerd te worden. Laten we als gezamenlijke industrie uitdragen dat we vooral op supply chain issues gericht zijn."
Veer van Ahold spreekt hem tegen. "We zijn al veel te laat. Er was begin maart wereldwijde vergadering met de betrokken bedrijven, en daar zijn een paar mensen heel boos geworden. We gaan nu als een gek aan de gang om dit aan de consument uit te leggen. Als wij het niet doen, dan gaat de buitenwereld ermee aan de haal. Neem bijvoorbeeld genetisch gemanipuleerd voedsel. Dat is niet goed uitgelegd, en daarom hebben we de plank misgeslagen. Wij denken dat er een goed verhaal is voor rfid, maar als wij het niet vertellen dan ligt er al een ander verhaal.