Onder de 1800 automatiseerders van ABN Amro is grote onrust ontstaan. Zij vrezen uitbesteding of, nog erger, het overhevelen van het merendeel van de werkzaamheden naar India.
ABN Amro houdt voorlichtingsbijeenkomsten onder zijn 1800 automatiseerders (plus een paar honderd inhuurkrachten) waarin de toekomst van de ict-organisatie aan de orde komt. Volgens een woordvoerder is in november vorig jaar aangekondigd dat de bank onderzoekt hoe de ict efficiënter kan worden georganiseerd, waardoor de kwaliteit verbetert zonder dat de kosten omhoog gaan. "Uitbesteding is een serieuze optie, maar andere uitkomsten zijn ook mogelijk."
De automatiseerders hebben hun conclusie echter al getrokken. Zij vrezen eenzelfde gang te maken als hun tweeduizend collega’s (duizend van ABN Amro, duizend inhuur) die actief waren bij de internationale divisie ICT Wholesale Clients, maar medio 2002 te horen kregen dat ze naar EDS moesten overstappen.
"Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar de boel wordt uitbesteed", zegt één van hen, die anoniem wil blijven. "De tekenen wijzen erop. Het management weet al een hoop antwoorden op vragen over de gevolgen van uitbesteding. Het enige onduidelijke is nog de schaal waarop wordt uitbesteed." Een zegsman van de bank begrijpt de reacties, maar zegt dat er nog niets is beslist.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 19 maart 2004.
De aangehaalde zin “Uitbesteding is een serieuze optie, maar andere uitkomsten zijn ook mogelijk.” klopte in november 2003. Inmiddels zijn er aanvullende presentaties gehouden. Hierin is aangegeven dat voor alle IT activiteiten uitbesteding aan de orde is. Voor een aantal activiteiten wordt eveneens offshoring overwogen.
Aangegeven werd dat in KW3 de aanbesteding afgerond zal worden en in KW4 het personeel over de persoonlijke consequenties geïnformeerd zal gaan worden.
Wat nog onduidelijk is hoe groot de overblijvende IT organisatie zal worden en wie daarin een plekje zullen krijgen. In ieder geval zullen de contract management functie en de architectuur functie binnen de ABN AMRO blijven. In soortgelijke gevallen (WCS) blijkt dat een organisatie van circa 150 – 200 mensen nodig is om deze functies te vervullen aannemelijk is.
Kortom, de automatiseerders hebben hun conclusies niet getrokken. Het betrokken management van de ABN AMRO Bank heeft hen geïnformeerd over wat er concreet besloten is. Het enige wat nog niet besloten is wie de betrokken leverancier(s) gaan worden waaraan uitbesteed respectievelijk geoffshored gaat worden.
Afgezien van het ongewenste effect van outsourcen in het algemeen op onze samenleving (waaronder nucleaire en moleculair-biologische R&D zonder gewenste beveiligingen e.d.) dat een uittocht van kenniswerk naar de 3e wereld met zich meebrengt, creëert de ABN-AMRO een ongekend veiligheidsprobleem voor zichzelf. Alle sources in één hand in plaats van de keurige door bevoegdheden gescheiden functionele opdeling. De story van Peter R de Vries over die 25 miljoen is kennelijk iets te ver weggezakt. Triggers van buitenaf (offerte-aanvraag, query, etc.) die de eerste dominosteen omwerpt in een reeks verwerkingen die na weken of maanden een schijnbaar volkomen onverwachte fout doen ontstaan, waardoor er wederom een groot bedrag naar het verre verhuist. Uitpluizen en nog eens uitpluizen maar onbegrijpelijk. Het lijkt een incident totdat het volgende bedrag verdwijnt en mensen bij de ABN-AMRO zich zo langzamerhand moeten gaan afvragen hoezeer hun software op allerlei plaatsen is voorzien van door de Maffia gedirigeerde, verborgen functionaliteit. Doomscenario? Ach welnee. Als je mensen die een dollar per uur betaald krijgen jouw miljarden laat bewaken, dan ben je bezig de kat op het spek te binden, dan snap je niet dat er elders ook zeer machtige partijen zijn die op de loer liggen en kansen krijgen jouw geautomatiseerde systemen volledig te beheersen voor hun eigen belangen.
Zie ook de volgende links:
http://members.lycos.nl/baap/index.php
https://www.computable.nl/artikels/binnlan4/n0904tsc.htm#rea
http://members.lycos.nl/baap/index.php?topic_id=3
http://searchcio.techtarget.com/ originalContent/0,289142,sid19_gci950602,00.html
Onder de ICT-ers van de bank lijkt er niet veel draagvlak te zijn voor deze uitbestedingsplannen, getuige alle reacties op een door henzelf ingericht forum: http://members.lycos.nl/baap/index.php
Als ik de dames/ heren achter het forum een tipje mag geven: Maak tenminste dagelijks een dump van je database, en zorg ervoor dat deze dump de-centraal gebackupped wordt. Mocht er namelijk onverhoopt iets bij Lycos gebeuren waardoor je site ineens niet meer geraadpleegd kan worden, dan kan je toch de zaak weer snel in de lucht hebben.
Te laat: de bank heeft al ingegrepen :
Dit discussieforum was bedoeld om de medewerkers van de ICT BU-NL een platform te geven waarop zij ongecensureerd hun mening konden uiten en konden discussieren over de outsourcings / offshorings problematiek bij de Abn Amro Bank.
Het discussieforum heeft duidelijk zijn nut bewezen als plek waar mensen hun emoties konden uiten, maar het bleek uiteindelijk niet de juiste plek om tot concstructieve discussies en initiatieven te komen. Het forum heeft ook duidelijk zijn signaal werking richting het management van de bank gehad. Ik denk dat de boodschap is overgekomen (niet dat er wat mee gedaan wordt).
Vandaar dat dit forum uit de lucht wordt gehaald en ik U allen aanraadt om U te wenden tot de OC ICT BU-NL om onder de paraplu van de OC een discussieforum in te richten en te faciliteren. Het grote voordeel van zo’n forum is dat men wat vrijer kan discussieren en dit wellicht tot constructievere discussies kan leiden.
Ik wil een ieder die bijgedragen heeft aan dit forum, zelfs de boeren van de RABOBANK, maar ook de klanten en Ronald Wouterson, hartelijk bedanken.
Met bloedend hart sluit ik dit forum: Ad Ministrator :-((
Een nieuw forum voor reacties op de ontwikkelingen bij ABN AMRO is te vinden op: http://pub53.ezboard.com/bictabnamro
De deal is all aan iemand gegeven. Men moet er alleen nog een pijskaartje aan hangen!
Beste insider weet je al of er geoutsourced of geoffshored wordt en hoeveel mensen er per wanneer in kompas komen (ons outplacement bureau)?
Wanneer worden de klanten eens wakker? Wanneer ze beseffen dat ze investeren in bedrijven die slecht zijn voor de werkgelegenheid,dat ze automatisch investeren in bedrijven die ook slecht zijn voor de klant en slecht zijn voor de economie van Nederland..
Een bedrijf dat niet loyaal is en niet investeert in zijn medewerkers, ziet de klant ook alleen maar als een melkkoetje. Het gevolg is dat de bank voor zo min mogelijk en zo’n goedkoop mogelijke kosten de klant wil helpen. Dit betekent dat de klant heel veel zelf moet doen en van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Mijn vrouw is binnen de bankshop naar DRIE verschillende balies gestuurd!!!! Wanneer je het call centrum belt wordt je ook voortdurend doorverbonden.
KLANT WORDT WAKKER EN GA NAAR EEN BANK DIE het belang van de klant en de medewerker wel in zijn vaandel heeft staan zoals bv de Rabobank.
Het enige belang dat RIJKMAN Groenink heeft is zijn salaris (verdrievoudigd in drie jaar!!!) en zijn opties (miljoenen!!!). Dat daarvoor 18000 medewerkers moeten vertrekken en dat daardoor de werkgelegenheid in nederland en de service aan de klant omlaag moet zal hem een biet zijn.
Lees de Elsevier maar eens na hoe meneer Groenink daar over denkt!!!! Hij heeft geen enkel; gevoel van tav maatschappelijk verantwoord ondernemen!!!!!
Er wordt redelijk druk gediscussieerd onder de volgende link:
http://debatplaats.vara.nl/forum/listthreads?forum=105759&offsetPosts=10&thread=652&offset=0