Onder de 1800 automatiseerders van ABN Amro is grote onrust ontstaan. Zij vrezen uitbesteding of, nog erger, het overhevelen van het merendeel van de werkzaamheden naar India.
ABN Amro houdt voorlichtingsbijeenkomsten onder zijn 1800 automatiseerders (plus een paar honderd inhuurkrachten) waarin de toekomst van de ict-organisatie aan de orde komt. Volgens een woordvoerder is in november vorig jaar aangekondigd dat de bank onderzoekt hoe de ict efficiënter kan worden georganiseerd, waardoor de kwaliteit verbetert zonder dat de kosten omhoog gaan. "Uitbesteding is een serieuze optie, maar andere uitkomsten zijn ook mogelijk."
De automatiseerders hebben hun conclusie echter al getrokken. Zij vrezen eenzelfde gang te maken als hun tweeduizend collega’s (duizend van ABN Amro, duizend inhuur) die actief waren bij de internationale divisie ICT Wholesale Clients, maar medio 2002 te horen kregen dat ze naar EDS moesten overstappen.
"Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar de boel wordt uitbesteed", zegt één van hen, die anoniem wil blijven. "De tekenen wijzen erop. Het management weet al een hoop antwoorden op vragen over de gevolgen van uitbesteding. Het enige onduidelijke is nog de schaal waarop wordt uitbesteed." Een zegsman van de bank begrijpt de reacties, maar zegt dat er nog niets is beslist.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 19 maart 2004.
Uit alles blijkt dat onze bestuurder zo goedkoop mogelijk van ons af wil komen: Noch Rijkman, noch Jan Peter, noch Paul Loven zijn bereid om een deel van de winst die zij zullen behalen door outsourcing cq offshoring aan te wenden voor een acceptable afvloeings regeling voor oudere werknemers die vrijwel zeker nooit meer aan een vergelijkbare baan kunnen komen.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de bank ernstig verwijtbaar is omdat men ons nog in de negentiger jaren ons aan zich bond door marktoeslagen toe te kennen, door ons drie jaar geleden nog onmisbaarheidsbrieven toe te zenden, ons 1 jaar geleden nog in de waan te laten dat wij nog de gelegenheid kregen om een aanzienlijke kostenreduktie te realiseren en ons drie maanden geleden nog in de waan te laten dat de inhouse ICT variant nog een serieuze optie was.
Dit in kombinatie met de zeer goede winstcijfers over het afgelopen jaar maken dat de bank zeer zeker verwijtbaar en maatschappelijk onverantwoord gedrag kan worden aangerekend.
Onze bestuurders voelen zich totaal niet moreel en maatschappelijk verantwoordelijk voor hun werknemers. In geval van de kantonrechtersformule is de factor 1.0 niet van toepassing, eerder de factor 2.0 tot 3.0. Ik merk wat dat betreft nog heel erg weinig van de bonden, maar ik hoop wel dat zij bereid zijn om dit voor de rechter te brengen wanneer het zover is.
Zolang ik nog in dienst ben van de bank, zal ik mij zakelijk maar zeer zeker ook formeel opstellen. Op mijn loyaliteit hoeft de bank niet meer te rekenen: ik zal geen taken uitvoeren die niet in mijn taakbeschrijving of die van mijn afdeling staan.
Tja, en dan blijkt die Rijkman Groenink nog een lintje van de Koningin te krijgen ook, onbegrijpelijk.
De ABN AMRO schijnt geheel te vertrouwen op de Indiase cultuur en CMM level 5. Ik vertrouw meer op iets waar we al 30 jaar ervaring mee hebben.
De oudere ICT-er spreekt over “een deel van de winst die zij zullen behalen door outsourcing cq offshoring”. Het is zeer de vraag of daar bij de ABN AMRO sprake van zal zijn. Als je vanuit de business te maken krijgt met een externe partij die minder inhoudelijke kennis heeft of zelfs last heeft van een groot verschil in cultuur, dan moet je je als business allereerst realiseren dat je enorm veel meer en precieser moet specificeren dan als je met welwillend meedenkende automatiserings-collega’s werkt al jaren weten hoe de vork in de steel zit, zeker in de eigen systemen. Verzuim je als business je op de nieuwe situatie in te stellen, dan ontstaan er veel hogere kosten aan de uitvoerende kant. Een externe partij zal die wijzigingen in of aanvullingen op specificaties benoemen als meerwerk. In de praktijk is het onverstandig om onderhoudswerkzaamheden in India te laten uitvoeren, omdat dit per saldo veel duurder uitpakt dan het zelf te doen. Dat komt vooral door de communicatieproblemen die zo het lijkt door het management schromelijk onderschat worden. Alleen nieuwe projecten die heel strak gemanaged worden met projectleiders op locatie die taal- en cultuur-barrieres kunnen slechten, kunnen voordelig uitgevoerd worden. Er zijn diverse onderzoeksbureau’s die hierover waarschuwende geluiden laten horen.
Er staat de ABN AMRO nog heel wat te wachten. Fanatiek anti-westers offshore personeel, mogelijke aanslagen van binnen uit, enzovoorts, enzovoorts. In Amerika is men al een aantal jaren verder met het offshore outsourcen en inmiddels heeft men daar de narigheid reeds goed leren kennen. Hier in Nederland lijken de CEO’s blind achter hun Amerikaanse voorgangers aan te waggelen. Bepaald niet slim. Waarschuwingen worden lacherig weggewuifd. Zie de discussie in onderstaande link:
http://www.greenhousecafe.com/cgi-bin/ubb6/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=25;t=000124
“Offshore for sure” is de boodschap. Iedereen er uit. Zie onderstaande link:
http://p072.ezboard.com/fictabnamrofrm7.showMessage?topicID=30.topic
Reacties worden nog steeds gegeven op de volgende forums:
http://members.lycos.nl/baap/index.php
en
http://p072.ezboard.com/bictabnamro
Er is nu weer wat leven in de brouwerij…. Tijd voor een grote bijeenkomst!
Verbazingwekkend wat er veranderd is in de laatste tien jaar. Er zijn heel veel mensen uit India gekomen die ons hebben vervangen. Niet omdat ze goed zijn. Van VSP en/of JSP weten ze totaal niets. Maar hoewel dat behoorlijk vervelend is aan de Croeselaan in Utrecht, verhindert dat niet dat er iedere dag heel veel mensen van buiten Europa daar mogen werken. Waarom de IND daarvoor een vergunning verleent? Ik weet het niet. Wel weet ik dat een ex-werknemer die een goede programmeur was, die dus wel VSP kent bijvoorbeeld, tegenwoordig post bezorgt. Erg jammer. Nederland kennisland is een loze kreet.