Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Get Real? Is er leven na de hype?
Get Real?
… Microsoft probeert niet anders. Op 24 maart is het zover. Dan besluit de Europese Commissie welke maatregelen het tegen Microsoft neemt vanwege het veronderstelde misbruik van zijn dominante marktpositie op het gebied van besturingssystemen. De beschuldigingen klinken vertrouwd: via Windows worden aanpalende markten geannexeerd en concurrenten buiten spel gezet. Dat lijkt me een waarheid als een koe, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre het strafbaar is. Bij het vergelijkbare Amerikaanse antitrust-proces spitste de zaak zich uiteindelijk toe op de integratie van de browser, de Europese pijlen worden vooral op de Windows-mediaspeler gericht. Kennelijk is die focus nodig om de bewijsvoering rond te krijgen, maar de ‘zaak’ krijgt er wel iets onbenulligs door. Terwijl het om een structureel probleem gaat.
De EU is al vijf jaar met het Microsoft-dossier bezig. Dat is veel te lang voor de technologiesector. Een gedupeerde concurrent kan al dood en begraven zijn en de aanleiding volkomen achterhaald. Netscape was bijvoorbeeld al gemarginaliseerd voordat het Amerikaanse antitrust-proces eindigde; het besturingssysteem DR-DOS zelfs al verdwenen voordat Microsoft de aanklacht van concurrentievervalsing schikte. Er zijn meer voorbeelden.
Ook bij de mediaspeler werkt de tijd in het voordeel van Microsoft. De gigant uit Redmond heeft de afgelopen jaren enorm zijn best gedaan steun te verzamelen voor het Windows Media Audio (WMA) en Video (WMV) formaat. Het gaat daarbij niet om die encryptie/compressietechnologie en de mediaspeler op zich. Dat is Microsofts voet tussen de deur bij de grote mediaconcerns, bij de online muziekdiensten, bij de leveranciers van draagbare muziek en videoapparatuur. En de hardnekkige Jehova-getuige heeft aardig wat Strijdkreten kunnen bezorgen: het WMA-formaat wordt door steeds meer draagbare mediaspelers ondersteund; veel nieuwe muziekdiensten kiezen voor Microsoft-technologie (hoewel Apples i-Tunes nog marktleider is op het gebied van betaalde online muziek); met het eerste contract met Disney is Microsoft in Hollywood binnen; het WMA-formaat vindt zijn weg op cd’s met kopieerbeveiliging en wordt inmiddels zelfs door concurrent Real Networks ondersteund op speler- en serverniveau.
Kortom: het begon met de speler, dan de mediaserversoftware, vervolgens andere middleware en abonnementsystemen en uiteindelijk content: spellen, muziek en video.
Microsoft levert prima mediatechnologie. Dat is het probleem niet. Maar omdat de mediaspeler van Microsoft bij elke nieuwe Windows-pc wordt meegeleverd, heeft Microsoft een onevenredig voordeel op concurrenten als Real Networks, Apple en anderen. Pc-fabrikant kunnen er niet eens voor kiezen de de standaard Windows-speler te vervangen door een andere. Dat is gedwongen winkelnering. Windows is en blijft het breekijzer waarmee Microsoft zich een weg baant naar andere markten. Veel zal de EU daar niet tegen kunnen doen, maar alles is meegenomen. Want hoe minder concurrentie, hoe minder innovatie. Dat heeft het einde van de browseroorlog wel geleerd. Want wat is er de afgelopen jaren eigenlijk nog aan Explorer verbeterd?
Is er leven na de hype?
… voor e-business wel. De tekenen zijn onmiskenbaar. Digitaal zakendoen is aan zijn tweede leven begonnen. De dotcom-hype kende een hogere piek en een lager dal dan ooit te voren, maar die cyclus is kennelijk afgesloten. De sector zit duidelijk in de lift. Er stroomt zelfs weer risicokapitaal naar internetprojecten waarvan het bedrijfsmodel nog volkomen onduidelijk is. Neem al die nieuwe ‘sociaal networks’ als Orkut, Friendster, ICQ Universe. De oude goudkoorts komt weer een beetje boven, maar bovenal is de ‘nieuwe economie’ normaal zakendoen geworden. De e-business sector groeit gestaag in omzet en aantallen. Nederland loopt daarbij redelijk in de pas bij de internationale ontwikkelingen en met name bij gidsland de VS. Het afgelopen jaar steeg volgens Blauw Research en Thuiswinkel.org het aantal online kopers hier met 15 procent en de gegenereerde omzet met 32 procent. Er werd voor 1,24 miljard euro aangeschaft via internet aangeschaft. De top drie van de uitgaven bestaat uit reizen, dvd’s en kleding.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.